عرض مشاركة واحدة
  #32  
قديم 10-08-2016, 10:20 AM
 

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lolo Batoot




كل مازداد معدل المثثالية و الارتباط بالثوابت عند شخصيات الكاتب كل ميصعب عليه يغير احداث او يتحكم فيها و يخلق مواقف , الكاتب الشاطر هو الى يبتعد عن الثوابت من رأيي خاصة فى الروايات..
و الاهم حتى لو حب يحطها متكونش مبتذلة , موضوع الحبكة ده هو الى بيدى الرواية مصداقيتها و يفرقها عن اى رواية تانية

انا قرأت دينى كتير يعنى كتصنيف اول للكتاب او دينى فلسفى و دينى ماوائيات , النوع الوحيد الى لا اطيق مزجه مع الدينى هو الدينى الرومانسى فى الروايات .. بحس انه حشو , لا حبكة و لا بسمات لكل شخصية منفردة و لا وصف و لا اى شىء سوى مجموعة معلومات و حاجات دينية عشان تجذب القارىء كما قلت ..

عشان ميبقاش حكم عام قرأت لاشهر الكتاب فى النوع ده فى مصر زى دعاء عبدالرحمن " ايماجو - اكتشفت زوجى فى الاوتوبيس - و قالت لى" , "انا انت" لسلمى طاررق , لكن زهقت و قررت ماضيعش اجازتى المسكينة و لولا ان فى روايات زى الفيل الازرق و انتيخريستوس كنت سبت العربى كله باقى الاجازة

-


انا مكنتش بفكر فى ده خالص , بس هشوفه باذن الله وقت افضى
[cc=فيلمى الذى لا اذكر اسمه x'd]فكرى كان فى بطل فضائى اخضر سفينته تعطلت و هيقعد مع البشر الى بيعملوا تجارب على الحيوان فهيهرب منهم لانه هيخاف يستعملوه كتجربة , فى النهاية هيخوفهم بانه ممكن يستعملهم كتجارب برضو و تبدأ القصة هكذا ..
[/cc]





فعلا هيك الروايات لازم تكون بعيدة عن ثوابت الكاتب الا اذا يستهدف فئة قليلة من الاشخاص الي بحملوا نفس فكره و هيك بخسر قيمة كتابته

في كتب دينية تقرأ لأنها دينية و الها مكانة خاصة في القراءة و مثل ما بحكوا لها زواية في عقل كل قارىء
لكن دمج الكتابات الدينية ببعض انواع الكتب بفقد كتابات الدينية رونقها و كذلك بتظهر ركيكة لسوء الدمج
إلا إذا أبدع الكاتب و تعمق بكتابته من هذا النوع