01-20-2011, 09:12 PM
|
|
الفصل الثالث في بيت اهل عبير ام عبير : اااااااه والله عبير حبيبتي وحشتني منال وهي تشرب كاسة الحليب : كلميها اسألي عنها ام عبير : والله جبتيها ... سلمى ... سلمى .. جيبي التلفون سلمى : يوووووووووه بس انا اللي اجيب التلفونات اهي العنزة قدامك –تأشر على منال – ليش ماتقوليلها منال : والله مالعنز غيرك يالقصيرة سلمى : اقول اشربي حليب اشربي امكن تقلبي بقرة وتريحينا من وجهك منال : سلمى احترمي اختك الكبيرة ام عبير مسكت راسها من دوشتهم وقالت : خلاااااااص الهي يارب تتزوجوا وارتاح منكم ... منال وسلمى في وقت واحد : اميـــــــــــــــــــــــــــــــن في هذا الوقت دخل ابو عبير : الله هالله في بنات هذه الايام .. البنت تستحي وتسكت .. لا بنات هذولي الايام – يقلدهم ويرفع يده – امييييين منال وسلمى اتحرجوا وحمرت وجهوهم ام عبير : يللااا مين يجيب التلفون سلمى ومنال يبوا يهربوا من ابوهم في وقت واحد : انــــا قعدوا يتضاربوا مين يجيب التلفون وقبل شوية ولاواحدة حست على دمها وجابت التلفون ام عبير وابو عبير : ههههههههههههههههههههههه ________________________________________________ نرجع لعبير وفهد عبير : اللي سمعته ..سفر مابدي اسافر فهد مسك يد عبير ولواها : شوفي يادلوعة امك وابوكي هذا الكلام مايمشي عندي انا كلمتي هيا اللي تمشي في هذا البيت عجبك اهلا وسهلا ماعجبك .. عبير قاطعته بعد لما فكت ايدها من يده : ايوووة مايعجبني قلتلك طلقني ... انا مااعيش مع شخص مغصوب عليا ..كرامتي ماتسمحلي .... تبى تتزوج وتاخد حقوقك من وحدة غيري اما انا تحلم فهد : والله ثم والله ياعبير اني اقدر اخد حقوقي منك برضاكي ولا لا بس اللي موقفني انك بنت عمي فاهمة ولا لا عبير صفقت : والنعم بولد العم اللي يمد يده عليا في اول يوم والنعم ... ابويا وهو ابويا مامد يده عليا انت كيف تسمح لحالك انك تضربني فهد : اضربك واكسر راسك كمان شوفي يابنت امك وابوكي ... طلاااق محا اطلق الا بمزاجي ..وسفر حتسافري غصب عن شكلك مو كلمتك اللي تمشي على فهد عبير : شوف يافهد انت زوجي بالاسم وبس ... لاتحلم انك تاخد حقوقك مني كلمتك ماتمشي عليا انا اللي احدد مسار حياتي لا انت ولا غيرك يمشيني على كيفه و.... تررررررررررن ترررررررررررررن تررررررررررررررن صوت التلفون قطع الجو المتكهرب بينهم راح فهد يرفع السماعة كانه هارب من كلام عبير فهد : الو ........: السلام عليكم فهد : وعليكم السلام هلا عمتي ام عبير : هلا بولدي فهد كيف الحال ؟ فهد وجه نظره لعبير اللي دموعها نزلت على خدها : الحمد لله ام عبير : لو سمحت ياولدي ممكن تديني عبير فهد : امري ياعمتي فهد : عبير ... امك على السماعة عبير مسحت دموعها بسرعة جنونية واتنحنت اكتر من مرة عشان مايبان صوت البكا اخدت السماعة من يد فهد ولامست يدها يده فهد ...عبير ماحست بس فهد حس بدقات قلبه تدق بسرعة رهيبة .. فهد ترك عبير براحتها بس ماقدر يبعد عنها كان واقف بعيد هوا يشوفها بس هيا ماتشوفه عبير : الو ماما ام عبير بكيت غصب عنها : عبير حبيبتي وحشتيني ياقلب امك عبير نزلت دموعها غصب عنها : وانتي اكتر ياماما وحشتيني وبابا وحشني ومنال وسلمى كلكم وحشتوني ام عبير : كيفك يابنتي ان شاء الله بخير عساكي مبسوطة ؟ عبير لها قدرة رائعة في التمثيل : الحمد لله مبسوطين بس انتي ناقصتنا فهد رفع حاجبه مستغرب قبل شوية تبكي وتحين مبسوطة وفرحانة ام عبير ارتاحت : الله يسعدك كمان وكمان يابنتي الحمد لله ارتحت بس سمعت صوتك انتبهي على حالك ياعبير وانتبهي على فهد عبير: ان شاء الله وفهد في عيوني ...سلميلي على منال وسلمى فهد ابتسم ابتسامة من قلبه .... ام عبير : يوصل ان شاء الله وهما كمان يسلموا عليكي عبير ابتسمت : الله يسلمهم ام عبير :مع السلامة عبير : مع السلامة اول ماسكرت السماعة طاحت على الارض وغطت وجهها ونزلت دموعها فهد مشي لعندها بسرعة جنونية : عبير ...عبير عبير اول ماسمعت صوته زاد بكيها : بعد عني ..اكرهك اكرهك فهد غمض عيونه وتنهد من قلبه ...تمالك اعصابه ورجع لغرفته ______________________________________________ ندى ندى وعبير صحبات واعز من اخوات..عمرها 19 سنة نفس عمر عبير .. كل وحدة بير اسرار للتانية ... من الروضة وهما مع بعض ... ام ندى وام عبير كمان صحبات كانوا جيران بس اهل ندى نقلوا لمكان تاني ...دخلوا المدارس نفسها من الابتدائي والمتوسط والثانوي حتى في الجامعة دخلوا نفس التخصص هندسة ديكور ندى تتميز بروحها المرحة حساسة وطيبة وماشاء الله الاتنين دوافير (ممتازين في الدراسة ) عيلة ندى مهي متشددة ويكشفوا على اقاربهم ...خجولة مرة وعشرة جرئية وحبوبة واخلاقها عالية .. متماثلين في كل حاجة ... في الملابس ..في الاكسسورات والعطورات والميك اب..... كل وحدة اتعاهدت تسمي بنتها الاولى باسم التانية ..ياما عملوا حركات شيطنة مع بعضهم .... عبير وندى ماملك قلبهم احد ..تعاهدوا على الصدق واللي في قلبهم على لسانهم ...أي خصام يصير بينهم بعدها بربع ساعة يتصالحوا ولا كأن شي لم يكن ام تركي ( ام ندى ) : ندوووش حبيبتي ايش فيكي ندى :ااااااااااه ياماما وحشتني عبير نفسي اتصل عليها واكلمها ام ندى : طيب ايش اللي يمنع ندى راحت لعند امها وجلست جنبها : تعرفي ياماما عبير لساتها عروسة جديدة وتدق امها بخفيف العريس مايستغني عنها ام ندى رمت علبة المنديل على راسها : قومي ..قومي ياقليلة الادب ندى : هههههههههههه I know ندى رجعت لغرفتها وقعدت تتفرج على البوم الصور اللي يجمع صورها مع عبير من الروضة الين الجامعة عبير وندى كل وحدة تحتفظ بصور التانية واثقين ببعض ثقة عمياء اتفرجت على كل صورة وشافت صورتها في المدرسة يوم جابو الجوال من ورا اهلهم وقعدوا يصورا المدرسة يوم التخرج والكل مشغول في الحفلة ( ااااااااه ياعبير والله وحشتيني ....والله مالي دخل حاتتصل عليها) رفعت الجوال ودقت الرقم فهد خرج للبحر يشم هوا وعبير بعد نوبة البكا رجعت اتسدحت على السرير تفكر هي غلطانة ولا ضحية ... هي مااخطأت في حاجة غير انها تدافع عن كرامتها اللي بعثرها فهد .. في هذا الوقت دقت نغمة اغنية يا صاحبي وش فيك قاعد لحالك ليه انت متغير ومشغول بالك صارحني قاسمني عنك وهمومك ما أطيق أشوفك متعب الهم حالك يا صاحبي ضاقت علي الليالي اللي شغل قلبي وفكري وبالي خوفي أسولف وأخسر إنسان غالي يا أخسرك أو أخسر اللي في بالي يا صاحبي وش فيك؟ يا صاحبي مهموم. ما أطيق أشوفك متعب الهم حالك. حست عبير انو كلمات الاغنية تعنيها ابتسمت بأوسع ابتسامة وردت عبير : هلا حبيبتي وقلبي وروحي ندى : هلا عبووووورة عمري كيفك ياروح ندوووش ؟ عبير: الحمد لله تماام بسماع صوتك صرت عال العال انتي كيفك ؟ ندى : الحمد لله تماااام مشتاقلتك يابعد هلي عبير : وانا اكترررر والله وحشتيني وحشتيني من كل قلبي ندى :ههههههه ايش بقيتي لزوجك من مديح الا هوا فينه عريس الغفلة عبير : خرج الله لايرده ندى اتصدمت لساتها عروس تقول كدا عن عريسها : عبير حياتي ايش فيه عبير : ااااااااه ياندى محد حاسس بيا الا انتي ....وحكتها عن كل حاجة من بداية انو مغصوب في هذا الزواج الين لما خلصت المكالمة من امها ندى قعدت تبكي على صحبتها : ياقلبي ياعبير هذا كله يصيرلك عبير : ندى انا طلبت الطلاق منه ندى : ايييييييييش ؟ عبير : ايووة اللي سمعتيه ندى انا مااقدر اكمل مع واحد رافضني ندى : لا ياعبير مو من اول مشكلة طلاق انتي لساتك صغيرة ولسة ماكملتي مع فهد يومين عبير : ياندى هذا ضربني بالكف في اول يوم معاه ... وشك في تصرفاتي اذا كانت هذه بدايتنا مع بعض مااقدر استمر معاه ندى : شوفي ياعبير أي بيت معرض للمشاكل بس مو عند أي مشكلة نواجهها بالطلاق كان كل الناس اتطلقوا انتي لا تقولي كرامتي وكبرياءي صدقيني هذه مح تنفعك في حياتك ... افهمي زوجك حسسيه انك محتاجة له هوا وبس ..مو احنا اتعاهدنا انو مح نحب غير زوجنا وبس هوا اللي حنعطيه قلبنا وروحنا وعمرنا وحناننا ... ابدأي معاه صفحة جديدة وابني معاه حياة سعيدة لاتبعديه عنك ولاتنفري منه ...مهما يكون هوا زوجك ...صدقيني حتعيشي حياة كلها حب وفرح . عبير : ...................... ندى : عبير انتي معايا ؟ عبير : معاكي ..معاكي يعني برأيك ابدأ معاه صفحة جديدة واتناسى اخطاءه ندى : اكيييييييييد عبير : بس ...بس ندى : لاتبسبسي زي البسة عبير : ههههههههههههههه ندى : ايوة كدا ابى اسمع منك هذه الضحكة وابى عريس الغفلة ينطق باسمك انتي وبس عبير : ههههههه لاتوصي حريص ....اااه نسيت اقولك ندى : قولي عبير : بكرا مسافرين سويسرا ندى : وااااااااااااوووووو هوا دا استغلي الفرصة واعملي اللي قلتلك عليه اوكي ؟ عبير : اوكي ندى : يللااا انتبهي على حالك وانتبهي على فهودي عبير : هييييييييه ندوووش ماسمحلك تدلعيه ندى : ياحبيبي بدأت الغيرة ....الحق عليا اللي مديتك وجه مع السلامة عبير : هههههههههه مع السلامة سكرت عبير من ندى وحاسة انو ابتسامتها رجعتلها والفرحة دخلت قلبها من جديد جهزت الشنط لبكرا وبقت ملابس للروحة حقت المطار دخلت الحمام – الله يعزكم- واستحمت .. لبست شورت جينز قصيييييير لنص الفخد وبلوزة بينك عليها قلب فيها حرفين F&A مربوطة من الظهر بحبال على شكل X وقفت قدام المرايا وقعدت تغني ناويلك على نية بس انت اصبر شوية اذا ماعلقك فيني وهواك يصير بايديا في هذه اللحظة رجع فهد بس عبير ماحست فيه وهيا قاعدة تغني وتحط ميك اب خفيف على وجهها بس رسمت عيونها بكحل خفيف جوات العين وقلوس وردي بلمعة وبلاشر وردي فهد ونظراته فاهية في عبير كانت مغررررررررية بمعنى الكلمة .. عبير خلصت مكياجها وعاينته من المرايا .. لمحت فهد بنظراته الفاهية من المرايا ..ابتسمت بخبث (( اذا ماعلقك فيني وهواك يصير بايديا مااكون عبير )) دارت وجهها للجهة التانية كانها ماتدري انو موجود واول ماشافته رمشت بعيونها فهد ومادراك مافهد ذاااااااااااااااب من عيونها مثل الزبدة السايحة عبير ماتعودت على كدا نظرات غصب عنها حمرت خدودها وعيونها على الارض ( الله ياخد ابليسك ياندوووش اتقلب الامر عليا ... ايش اسوي مني عارفة اتصرف) عبير عضت اصبعها مثل الطفلة وقالت بدلع وخجل : خلاااص جهزت الشنط فهد قلب الامر عليها وابتسم باستهزاء :هاااا مو على اساس ماتبي تسافري عبير ابتسامتها اختفت واحبطت معنوياتها وحاسة انه مافي فايدة معاه مشيت ناحية الشنط : خلااص مو لازم نسافر – فكت الشنطة الاولى تخرج منها الملابس - نزلت دمعة حاولت تخفيها بس فهد مافاتته يا عيون القلب ،، يكفي كل دمعة من عيونك تنزل بقلبي طعون وآهة[ن] تتبع دموعك، تنثر بروحي شجون كانت عبير جالسة على ركبتها على الارض ترجع الملابس للدولاب في هذه اللحظة جا فهد وحضنها من خلفها وهمس في اذنها : انا اسف |