03-14-2012, 10:07 PM
|
|
موضوع مضحك للاولاد السلام عليكم
والله انا فكرت كثيرا جدا بعد ما سمعت الحديث
ابتسم في وجه اخيك صدقه
وايضا عندما سالوا عن الصحابه هل كانوا يضحكون ؟ قالوا لا
بل كانوا يضحكون ويضحكون ويضحكون
وايضا عندما سمعت سؤال هل كان الرسول يضحك ؟ نعم
عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال ضحك رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات يوم وابتسم فقال صلى الله عليه وسلم: "ألا تسألوني عن أي شيء ضحكت ؟" قالوا يا رسول الله من أي شيء ضحكت ؟ قال صلى الله عليه وسلم: "عجبت من مجادلة العبد ربه يوم القيامة......... وكان هناك خطبه للشيخ محمد حسين يعقوب بيروي فيها قصه جميله
كان يزور احد الاصدقاء وبعد ان انهوا وجبة الغداء جلسوا يتحدثون قليلا وفجأة ضحك الشيخ محمد حسين يعقوب
فقالت زوجة الصديق ايه ده – ده بيضحك
فقال الشيخ محمد حسين يعقوب رساله للملتزمين الا وهي
من فضلك ابتسم
حاولت ابحث عن وسيله للبسمه او كيفية توصيل البسمه اليكم
لم اجد سوى هذه الفكرة الا وهي ان اكتب لكم مواقف او احداث قد حدثت لي وتكون هذه الموقف مضحكه. واطلب منكم انتم ايضا ان تكتبوا مواقف مرة عليكم واضحكتكم
ليه ؟
منها نستفيد ومنها ندخل البسمه على قلوب الاعضاء من المواقف ونحاول نخف مش اثر المشاكل هذا بالاضافة الى تاثير السحر للضحك على حل المشاكل الصعبه
وكمان المنتدى يكون كامل من كل حاجه دين وضحك وجد وبرامج وما الى ذلك
ونبدأ باول قصه النهارده
مش عارف أركز
السلام عليكم. انتوا بتسألوا أنا مش عارف أركز في إيه مش كده أقولكوا
أنا زيي زى أي شاب بيسهو في الصلاة
وهيه دي المشكلة
إني مش عارف أركز في الصلاة
فقررت إني أشوف حل للموضوع ده
تخيلوا معي أحلها ازاي ؟
سمعت شيوخ كتييييييير قالت حاول تركز وربنا يعينك
لكن الحل ده مش عملي بالنسبة لي وأنا خصوصا مش بحب الحلول التقليدية
عشان كده فكرت ولقيت حل دمه خفيف قوي لكن كان له اثر السحر عندي حقيقي والله
قررت استعمل أقوى صفاتي لحل هذه المشكلة
وكانت أقوى صفه عندي هي الخيال الخصب
وفعلا لقيت إنها انسب وسيله لعلاج مسالة السهو
تعرفوا ازاي ؟
من غير ضحك
تخيلت إني في زنزانة وبيستعملوا معي وسائل التعذيب المعتادة
طبعا من ضمن هذه الوسائل دخول الكلاب الجائعة لمدة 3 أو 4 أيام على السجين
بجد والله مش بهزر ده حصل أنا عملت كده
ولما سمعت أصوات الكلاب على باب السجن وأنا زيي زى أي شاب طبعا بيخاف من الكلاب بس الحمد لله الان تغلبت على هذه المشكله
قمت للصلاة
تعالوا نشوف إيه اللي حصل معي من غير ضحك
كان هذا كما اتفقنا انه خيال مش اكتر
بدأت اصلي وأنا في عقلي صوت الكلاب بتقول زى ما إحنا عارفين
هوهوهوهوهوهو
وإذا بصوت كلب حقيقي يصرخ في أذني كان في الشارع وأنا ساكن في الدور الأول
يعني تحس إن الكلب معاك في الشقة
اتفزعت لكن ثبت مكاني خوفا من الخروج عن الصلاة
بعدها أكملت الموقف في خيالي ازاي؟
تخيلت إنهم دخلوا الكلب عندي في الزنزانة
وفضل يهوهو يعيني وينبح في صوته. وأنا واقف بجد كنت حاسس انه فعلا واقف أمامي أمام سجادة الصلاة لدرجة إني خفت افتح عيني خوفا من أن أجده أمامي وخصوصا لما سمعت صوت الكلب في الشارع
والله ده حصل
المهم زاد خيالي حسيت انه أصبح حقيقة
وحسيت إني في الزنزانة فعلا لدرجة إني حسيت إني شايف شكل الزنزانة
فعلا يا جماعه والله ركزت في الصلاة جدا
تعرفوا ليه ؟
مش هقولكوا إني كنت مع ربنا كخشوع ولكن خوفا من الكلب الذي أتخيله أمامي
تضرعت إلى الله كي يحميني منه
واقسم لكم بعد أول ركعه نسيت الكلب وكل شيء ولم اشعر بنفسي إلا وأنا اختم الصلاة
تعرفوا أنا كنت بصلي ازاي الأول
كنت بنقر الصلاة نقر الديوك فعلا بصلي بسرعة رهيبة
لكن الصلاة دي على العكس تماما
كنت بصلي على مهلي جدا
طبعا انتوا عارفين لو عملت حركه للكلب ممكن يهجم عليك أنا كنت بفكر كده فعلا
لأني زى ما قلتلكوا أنا تخيلت انه أمامي
فكنت أتحرك بهدوء واركع واسجد بهدوء
إلى أن أنهيت الصلاة
أنا عارف إن في ناس مش مصدقه بس ده حقيقي والله
من بعدها قررت إني لما اصلي وأسهو في الصلاة افتكر الكلب
بعدها ارجع على طووووووول لخشوعي
ده كان حل عشاني ممكن يناسب واحد لكن أكيد مش الكل عشان كده كل واحد يفكر ازاي
يلاقي وسيله عشان يخشع في صلاته
اللهم ارزقنا الخشوع
بس نصيحه ابعدوا عن الكلاب |