الموضوع: مواجهة ام هروب
عرض مشاركة واحدة
  #2  
قديم 02-07-2014, 03:50 PM
 
السلام عليكم
بالرغم ان مفش ردود لكن عادي انا عامل القصة دي علشان
هدف وان شاء الله هوصلو لاني مش بياس بسهوله



ليس من السهل ابدا اتخاذ قرار خاصة
وان كان يخص مستقبل شخص انه
اقرب الناس على قلبك انه قطعة منك
وخاصة اذاكان هذا القرار في الاغلب
قد يدمر حياته ويقلبها راسا عقب
ولكنك ايضا قد تدمر حياته ان لم
تتخذ هذا القرار
البارت الثاني *الفصل الاول*
بعنوان الصدمة
مر اليوم سريعا على بطلتنا الحائرة
التي هناك شئ يخبرها بان حياتها لن
تعود كما كانت من قبل بعد مشوار اليوم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،فلاش باك،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ام سارة:سارة انا عايزه اكلمك في
موضوع
سارة :ايه هو الموضوع ده
ام سارة:عايزه اكلمك بخصوص
الوج
ع
اللي بيجيلك على طول ده
انا حجزتلك عند دكتوره
هنروح النهارده
سارة :مفيش داعي ياماما عادي
وجع بسيط وبيروح لوحده
مش محتاج دكتور
ام ساره :لا محتاج وبعدين في حاجات
تانيه غريبة بتحصلك مش مفهومة
لازم نعرف ايه دا وطبعا انتي فاهمة
سارة (بقلق):بس ياماما انا مش
عايزه اروح لدكاتره
انتي عارفه اني بكره جو
العيادات والمستشفيات
ام سارة:معلش علشان خاطري
سارة:بس ياماما ليه يعني انا مش فاهمة
ام سارة:مش مهم جهزي نفسك علشان هنروح
لعمتك النهارده وهنطلع من عندها على هناك
سارة:ــــــــــــــ

ـــــــنهااااااااااااااية الفلاش باكــــــــــ

في المساء تحديدا
في بيت اميرة
طبعا سارة
حكت لاميرة كل اللي حصل
اميرة:مش فاهمة يعني انتي خايفة من ايه
يعني طنط عايزه تطمن عليكي
ساره :عارفه بســـ (كانت عايزه تقولها
اللي قالقها بس سكتت )
اميره :بس ايه؟
ساره:هه لا ولا حاجة
المهم راحت سارة مع مامتها وعمتها
ولما وصلوا هناك سارة جلست في
غرفة الانتظار
وقلبها كان يدق من الخوف كانت تشعر
وكانه سيخرج من بين اضلعها
ولا تعرف السبب
وحانت لحظة الحسم
سمعت سارة اسمها وهمت للدخول
بتباطؤ وبعد ان كشفت عليها الطبيبة و
وهمت للخروج طمئنتها الطبيبة
وطلبت منها الانتظار خارجا
وحينما
انت عند الباب وتهم
بالخروج
سمعت كلمه قالتها الطبيبة لوالدتها
نزلت عليها كالصاعقة كادت
ان تسقط من هول صدمتها
لكنها تمالكت نفسها وخرجت
وجلست بجانب عمتها التي
شعرت بالخوف
من منظرها وسالتها عما قالت الطبيبة
فقالت سارة :مفيش قالت شوية اجهاد
ثم عادت لشرودها مرة اخرى
وهي تقول في نفسهاغير معقول انا
لا لا اكيد انها مخطئه ولكن ماذا لو
لم تكن كذلك يالهي مالذي يحدث لي)
لم تفق من شرودها الا على صوت
والدتها
واضح على وجهها الحزن
فقامت وقالت لها:يلا نمشي ومشيت
ولم تسال والدتها حتى عن ما قالته
لها الدكتوره
بدون ان تعرف هي نفسها لم
؟فقد كان يمكن ان
على الاقل لتطمئن قلبها
من الممكن ان تكون خافت
ولكن مم؟؟؟؟؟؟؟
هل خافت ان تؤكد لها والدتها
ماسمعت او خافت ان تنفيه
ولكن لماذا اخاف ان تنفيه
اليس هذا ماتريد
مشاعر متضاربه في قلبها
الصغير وافكار
مشتته في عقلها الذي يكاد ينفجر
وقالت( مهلاماذا لو كان ماسمعته
صحيحا
ماذا سافعل وكيف ساواجه
الناس بل كيف اواجه نفسي)
كانت تتمنى لو يختفي كل
من حولها لتجد نفسها
في مكان معزول تصرخ فيه باعلى
صوتها وتبكي وتخرج تلك
الالام المكبوته
من سنين والتي زادت الان
ولكن هذه المره
كانت القاضية
لكن هذه المرة ايضا رغم مابداخلها
اظهرت عدم المبالاة واخذت تشغل
نفسها بالمزاح
مع هذا وذاك مذ وصلت الى المنزل
مما اشعرالوالدة بشئ من الاستعجاب
منها لانها حتى لم تسالها عما قالت
الدكتوره
ولكنها في نفس الوقت شعرت
بشئ من الراحة لانها لوسالتها
لا تعلم بما ستجيبها
ولكنها قالت لها فجاة
ام ساره:سارة جهزي نفسك بكره
ساره بتعجب:ليه
ام ساره:هنروح نعمل شوية تحاليل
سارة تصنعت انها طبيعيه:ثم قالت
بلا مبالاه اوكي
الام في نفسها(ربنا يستر
وانتهى البارت

سؤال :ايه رايكم بكل صراحه في القصة؟وبتتوقعوايه اللي قالته الدكتوره وسمعته ساره.؟وايه هي التحاليل دي ؟
ان شاء الله لو لقيت ردود هكمل والا اسف
انافي هذه الاجزاء مركز بس على البطله لكن فيما بعد هندخل في اشخاص تانيين