السلام عليكم
القلب معروف عنه انه عضو حيوي يضخ الدم الى جميع انحاء الجسم
ولكن هذا ليس موضوعنا
سمي القلب قلبا لانه دائم التقلب بالاحاسيس
والوجدان فقد تحب شخصا حبا جما
لدرجة انك لا تتخيل ان تبتعد عنه
لحظة ولكنك في لحظة قد تجد نفسك
تكره هذا الشخص نفسه وتتمنى لولم
تره في حياتك وقد تحب شخصا
قد يقول عقلك انه غير
مناسب لك من اي ناحية
ولكن في النهاية القلب يحب بدون
تفكيرفسبحان الله الذي اوجد
هذا العضو وسبحانه
مالك القلوب يقلبها كيف يشاء
الفصل الثاني من البارت الثاني
بعنوان *بين الاحلام الوردية
والواقع المرير ولكنـــــــ*
فتحت عينيها بتباطؤ على صوت
والدتها التي تنادي
....:قومي يابنتي يلا اتاخرنا
سارة وما زالت نعسانه: اتاخرنا على ايه
الام:انتي نسيتي ان احنا رايحين المستشفى النهاردة
سارة التى تغيرت ملامحها الى الانزعاج :اهه افتكرت طيب قمت اهه
الام :طيب يلا يابنتي ربنا يرضى
عليكي قومي غيري هدومك بسرعه ابوكي هيودينا
سارة : طيب
بعد نصف ساعه نزلت سارة ووجدت
والدتها ووالدها ينتظرونها امام المنزل
وبعد ماركبت السيارة انطلق والدها
الى منزل عمتها التي اخبرتهم
انها ستذهب معهم
بعد بضع من الساعه وصلو الى مشفى(ال..........)
ونزلو من السيارة ولكن والدها
لم يدخل معهم ففي قسم النساء
لا يسمح للرجال بالدخول
دخلت الام وابنتها المنزعجة فهي
تكره المستشفيات بشدة
وعمتها كانت تمشي بجانب
والدتها من الناحية الاخرى
طبعا كانوا هناك مبكرا لدرجة ان
الاطباء لم يصلوا
الى الان جلسوا في قاعة
الانتظار وهنا شردت سارة في عالم اخر
في مكان اخر بعيدا
عن هذا المكان تماما
تحديدا في بيت عمة سارة
اميرة في محادثة
اميرة :يابنتي والله كويسة انا
ايه اللي خلاني اقع بلساني واقولك
.....:بالله عليكي يااميرة
متخبيش عليا هي كويسة
اميرة (بملل):والله العظيم كويسة وكانت
لسه قاعدة معايا امبارح
بس التحاليل دي مجرد شكليات مش اكثر
.......(يشكـ):طيب هحاول اسدقك
بس قوليلي مكلمتكيش
عني خالص من ساعة ماجت
اميرة (تنهدت بارتياح) :وقالت
في نفسها (الحمد لله غيرت الموضوع)
وقالتلها ريم اعقلي شويه
احنا مش كنا خلصنا من الموضوع ده
ريم:والله بحاول يااميرة
وانتي اكتر واحده عارفة انا حاسة بايه
اميرة(في نفسها:والله هي تعبانه
اكترمنك كفايه مشكلتها الجديدة)
وقالتلها: عارفة ياحبيبتي
والله بس سدقيني كده احسن
ريم : عارفة بسـ(قاطعتها اميرة
اللي اتلقت مكالمة من مامتها )
معلش يارورو ماما
عالوايتنج هرد عليها واكلمك تاني
ريم : اوك ياحبيبتي باي
اميرة :باي
وقفلت اميرة وردت على مامتها
ستوووووووووب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طبعا بتقولوا ايه اللي حصل دلوقتي انا اقلكم
ريم دي تبقا صاحبة سارة
اللي ظهرت في اول بارت
وهي كمان تبقا صاحبة اميرة
وكمان قريبتها من ناحية الاب
ريم لما اتعرفت على سارة
اتقربوا لبعض جامد وبقوا اكثر
من اصحاب وبعدين ريم بدات
تحس بشئ غريب تجاه سارة
يعني اعجبت بتصرفاتها الصبيانية
وحركاتها واسلوبها وفي نفس
الوقت ادبها وتدينها بس طبعا
ريم بنت متدينه برضه واللي
ماكانتش تعرفه ان سارة بتبادلها
نفس الشعور لكن هما الاتنين
قررو يتجنبوا بعض بشتى
الطرق لانهم عارفين ان الدين
والمجتمع بيحرموا هذه العلاقات
فبقت كل تعاملاتهم في اضيق الحدود
وكانت كل واحده بتعرف اخبار
التانيه عن طريق اميرة وطبعا
كل واحدة متعرفش
ان التانية بتسال عليها اميرة
نررررررررررررررجع تاني للواقع ــــــــــــــــــــــ
عند سارة كانت سرحانه
في اللي حصل معاها
كل السنين دي وبتفكر في ريم
اللي كانت كل ما تقعد معها
تتمنى لوكانت فعلا ولد
وتقعد تتخيل وهي ولد
وعايشه هي وريم مع بعض
في حياة سعيدة نزلت دمعه
من عيونها بدون شعور
ولكنها سرعان
ما مسحتها قبل ان يراها احد
بعد ساعات من الانتظارالمميت
طبعا عارفين نظام المستشفيات
الحكومية دخلو الى الطبيب
ولكن الوالدة طلبت من سارة
الانتظار في الخارج ودخلت
وحكت الى الطبيب القصة
وبعد ان اخذوا موعدا للتحليل
وجدو انه بعد ثلاثة اشهر
فقد كان هناك ضغوط كبيره
على هذاالقسم خرجو ساخطين
على هذا المشفى
واتجهو الى معمل خا ص قريب
وبرغم من ثمنه الباهظ فقد فضلوا
ان يجروه هناك على الانتظارالمذل
وبالفعل سحبو منها عينا ت الدم
وعادوا الى المنزل وما ان وصلت
البيت حتى صعدت غرفتها وغطت
في نوم عميق حتى بدون ان تبدل ملابسها
استيقظت في الساعه 5.30 وهمت بالخروج
لكنها سمعت والداها يتحدثان مع بعضهما
الام:انا مش عارفه ايه هتكون ردة فعلها لو
عرفت
الاب:داقضاء ربنا يام سارة وبعدين لسه التحاليل مظهرتش
تفائلي بالخير
الام:تحاليل ايه مهو كل حاجه واضحة اهي
الدكتورة قالتلي التحليل مش هيغير حاجه مجرد اجراء
الاب :ــــــــــــــــــــــــــــــ
الام: يعني لازم بنتك تعرف دي حياتها وهي اللي لازم تختار
يتعيش كده زي ماهيا بس هتفضل طول عمرها لوحدها
ياامـــــــا تبقـــــــا.............
كفايه كده تعبت استنو البارت الجاي
وياريت تردو مش تتفرجو بس علشان حرام يعني |