عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > ~¤¢§{(¯´°•. العيــون الساهره.•°`¯)}§¢¤~ > أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه

أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه هنا توضع المواضيع الغير مكتملة او المكرره في المنتدى او المنقوله من مواقع اخرى دون تصرف ناقلها او المواضيع المخالفه.

Like Tree6Likes
 
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #6  
قديم 04-23-2010, 02:50 PM
 
الفصل الثانى

( حب و غرام )
ذهب الأصدقاء الى النادى نفسه ، أحمد و آسر جالسين على طاولة فى الهواء الطلق و داليا و فاتن فى المراجيح

أحمد : بقولك يا آسر قوم بينا نروح المراجيح

آسر : ايه يا أحمد انت انسخطت ؟ مراجيح ايه و بتاع ايه انت مش مكسوف من نفسك

أحمد : يا أخى مش عشان اتمرجح

آسر : امال عشان ايه ؟

أحمد : مش عارف حاسس و كأن حاجة بتشدنى لهناك . بقولك ايه انا هقوم يعنى هقوم و انت لو مش عايز تيجى براحتك

آسر : خلاص خلاص هاجى

وذهب أحمد وآسر ودخلوا المراجيح ...

تمشى أحمد بها قليلا أما آسر فقد ظل واقفاً وقد لفت انتباهه فتاة كانت تمر من أمام أرجوحة وتكاد أن تصدمها

اندفع مسرعا وبكل قوته وأمسك الفتاة من خصرها ودفعها بعيداً وسقطا معاً على الأرض وكانت الفتاة
التى فى حضنه حالياً هى فاتن ...

ابتعدت فاتن عنه بسرعة وحاولت الوقوف وكذلك آسر الذى ساندها وقال : حصلك حاجة ؟

فاتن : لا الحمد لله وانت ؟

آسر : لا الحمد لله

وامسك بيدها وأوقفها واول ما التقت عيناهما صدم يشدة من جمالها وظل يتأملها بإعجاب وكذلك هى ثم
استحت من نظراته وقالت : مرسى أوى من غيرك ياعالم كان حصلى ايه ...

آسر : لا أنا ماعملتش حاجة الحمد لله انى لحقتك ، انتى اسمك ايه ؟

فاتن : فاتن

آسر : الله اسمك حلو اوى

فاتن : مرسى . وانت اسمك ايه ؟

آسر : اسمى آسر

فاتن فى نفسها : الله زى القمر فى الاسم وكمان فى الشكل ما شاء الله

ومشيا سوياً وتعرفا على بعضهما وكالعادة وقعا فى غرام بعض

أما أحمد .......

أخذ يمشى متبعاً احساس قلبه حتى وجدها ... وجد حبيبة قلبه ... كانت كالملاك وهى على الأرجوحة

اقترب منها وقال : فاكرانى ؟

شعرت داليا بفرحة لا تستطيع الكلمات وصفها وقالت : طبعا ً.. ازيك ؟

أحمد : كويس . وانتى ؟

داليا : الحمد لله كويسة

أحمد : انتى اسمك ايه ؟

داليا : داليا .وانت ؟

احمد : اسمى أحمد

أعجب داليا الاسم جداً وظلا يتكلمان ويتعرفان على بعضهما ويغرقان فى غرام بعض أكثر وأكثر ...

-------

مرت الأيام وأحب كل منهم الآخر وكانوا يتقابلون عند المدرسة وفى يوم عيد ميلاد داليا ...

خرجت من المدرسة تحمل الكثير من الهدايا ولكنها لم تر أحمد فحزنت حزناً شديداً وأوشكت على البكاء و بينما هى فى غمرة حزنها اذا بيد تمتد من خلفها وتقول : كل سنة وانتى طيبة يا أحلى داليا فى الدنيا كلها

التفتت داليا ووجدته أحمد فكادت أن تهوى فى احضانه من شدة الفرح ، لم يعطها أحمد فرصة للكلام و أعطها هديتها التى كانت عبارة عن شنطة حمراء فاخرة بداخلها قلب رائع مكتوب بداخله " داليا "

نظرت له داليا نظرة تحمل معنى الاستغراب فاقترب منها أحمد وقال : بحبك ........

-----

أما فاتن كانت خارجة من المدرسة فى يوم ورأت آسر يناديها فذهبت له وقال لها : فاتن ... أنا بحبك

صمتت فاتن صمتا ممزوجا بفرحة لا توصف فقال آسر : ايه .. هو انتى مش كده ولا ايه؟ انا ضايقتك ؟

وضعت فاتن اصبعها على فمه وقالت : أوعى تقول كده .. انا كمان بحبك وبموت فيك كمان

أمسك آسر يدها وقبلها فاحمرت خدودها ثم سارا معاً

----
ايام تمر وشهور تمضى وانتهى العام الدراسى ونجح أصدقاؤنا وحصلت داليا على المركز الأول وكذلك أحمد ، وفاتن وآسر الأول مكرر

وفى غمرة فرحة داليا بنجاحها نادتها امها قائلة : داليا .. تعالى يا حبيبتى ...

ذهبت لها داليا وجلست بجانبها وقالت : نعم يا ماما

الأم : أنا كنت عايزة أقولك حاجة بس مش عايزاكى تزعلى

داليا : خير يا ماما ...
----------
علمت انجى بالحب بين داليا وأحمد وقررت اعداد خطة لابعاد داليا عن أحمد لكى يخلو قلب حبيبها لها ويخلو
قلب حبيبة أخيها له ...

----------

رن موبايل أحمد برقم داليا فى ساعة متأخرة من الليل فاستغرب ورد

أحمد : الو

داليا : الحقنى يا أحمد .. الحقنى

**************************************************

يا ترى ايه الى حصل مع داليا ؟ وايه اللى مامتها قالتهولها ؟ انجى .. هتقدر تفرق بين داليا وأحمد ؟
أم أن للقدر رأى آخر ؟ أحداث كثيرة ستحدث فى الفصل القادم
تابعونا






  #7  
قديم 04-24-2010, 06:59 AM
 
مشكورة تسلمين البارت روعة
__________________
ربي... اجعل القران رفيق دربي
ربي... سهل عليه دروسي
احبك ربي.. من اعماق قلبي

سلاما ع الدنيا ان ما كان فيها صديق صدوق صادق الوعد
الصداقة حب لا يموت

  #8  
قديم 04-24-2010, 07:34 AM
 
قصه بتجنن حلوه كتير يسلمو على القصه الى في قمه الجمال والروعه
  #9  
قديم 05-11-2010, 04:22 PM
 
القصة رااائعة

شكرا
__________________
....دائـــمـــا انـــت بـــقـــلـــبـــي يـــا رســــول الـلـهــ....





عـنــد الألــمـ"....نــطــرق كــل ابــواب الـنسيآآآآن..~


فــالبـعــض "يــبـكـي" كــي يـنــسـي


والبــعــض "يـضحــكـ" كـي ينـسـي


والــبعــض "يـنـامـ" كــي ينـسـي


والبــعـض "يتــحـدث" كـي ينـسـي


والبــعـض "يصـمـت" كـي ينــسـي


>>ويـا لـيتــنا ننـسيـ...!!!<<











مصريه

وكلي

فخر
  #10  
قديم 06-10-2010, 11:50 AM
 
الفصل الثالث
( حبيبى لا تنسانى )
أحمد: ايه يا داليا ايه الى حصل؟
داليا: خلاص يا أحمد انت كنت حلم جميل وصحيت منه انا انتهيت يا أحمد.
أحمد : انطقى قولى ايه الى حصل انا مش فاهم حاجة
داليا: ماما قالتلى اننا هنسافر بلد عربى بعد شهر ومش هنرجع تانى الا على الجامعة وياعالم هنتلاقى تانى ولا لا
أحمد صدم مما يسمعه وقال: انتى بتقولى ايه ؟ مستحيل
داليا : زى مابقولك كده والله وانت طبعا هتنسانى وتعيش حياتك وانا لوحدى فى الغربة
أحمد: اوعى اسمعك بتقولى كده تانى، انا لو نسيت الدنيا كلها مش ممكن انساكى ، وبعدين يا حبيبتى دلوقتى بقى فى نت وموبايلات يعنى لا يمكن نفترق انا هبقى معاكى كل دقيقة وكل ثانية ومش هفارقك ابدا ، انا بحبك يا داليا... بحبك
واستمر يهدئها ويحاول التخفيف عنها حتى اقنعها بان تنسى هذا الموضوع مؤقتا حتى ياتى موعد السفر وتعيش حياتها بشكل طبيعى
ومثل أحمد وقع الخبر كالصاعقة على فاتن وأخذت تبكى وتبكى وتبكى وتحضن داليا ، كيف لا وهى صديقة عمرها التى لم تفارقها منذ الصغر، وحزن الجميع لفراق داليا...
----------
داليا وأحمد وفاتن وآسر جالسين على طاولة فى النادى
فاتن: انا عندى فكرة حلوة جدااا ايه رايكم نعمل مسابقة فى الشعر؟ كل واحد يكتب شعر سواء كان من اغنية او من تأليفه او من اى حتة وقدامنا ربع ساعة بعدها كل واحد يقول شعره ونشوف مين الاحلى اوك؟
الجميع : اوك موافقين .
ذهب كل واحد يكتب شعره وعاد الجميع بعد ربع ساعة وبدأت فاتن
فاتن: الى كان من قبلك انت وانت مش جنبى مكنتش عايشة فيه...واللى هيكون بعدك انت لومكنتش جنبى يااياريتنى اموت قبليه.... انت عارف حبك انت عملى ايه......شفت دنيا احلى من اللى حلمت بيه..... مبقتش عارفة انا اتولدت من النهارده ولا انا لوعشت قبلك عشت ليه........ احلى حاجة فى عمرى حصلت لما جيت وقولتلى بتحبنى.... قلى ايه هتمنى تانى بعد حبك ياحبيبى ايه هيهمنى....نفسى اعرف بس ايه بيربطنى بيك.... حاجة اكبر من الغرام شدتنى ليك ...... مبقتش عارفة انا اتولدت من النهاردة ولا انا لوعشت قبلك عشت ليه....
صفق الجميع واكثرهم بالطبع آسر ونظر ليارا نظرة رومانسية بمعنى بحبك
آسر: يلا انا هقول بس اعذرونى هو قصير شوية
وانا جنبك ... حبيبى بجد مش عارف بحس بإيه...معاك الوقت بيعدى محسش بيه...واى كلام ... هيوصف ايه فى لحظة بعيشها وانا وياك...كفاية على تبقى فى حضنى وابقى معاك...قرب كمان من حضنى وحس بالى بحس بيه...ده انا من زمان مستنى اعيش وياك اللحظة دى... ياحبيبى قول ... بحبك... وانا اقولها معاك
صفق الجميع ايضا وقال أحمد: ايه ياد الرومانسية دى ياد ، من ورايا؟
آسر: معلش بئه يااحمد مهو الى يحب ( ونظر وقتها لفاتن) لازم يتعلم الرومانسية
استحت فاتن من نظراته ونزلت عيونها للأرض
احمد: يلا انا بئه
من يومى عايش ليك ... وحياتى واقفة عليك ... انا كنت ايه قبلك انا وانا هبقى ايه بعديك ... خايف مع الايام ... تنسى اللى بينا اوام ... وبخاف انا يكون فيك حاجات زمان مكانتش فيك ... يا حبيبى توعدنى ...وامنتك امانة بلاش... منساش وانت ما تنساش ... ولا اتغير ... وتتغير ... والدنيا متبعدناش ... يا حبيبى توعدنى ... لو نبعد سنين و سنين ... ونعيش ويا ناس تانيين ... مفيش حاجة ف يوم تقدر ... تنسيك كان حبيبك مين ... ازاى مخافش عليك ... وازاى اعيش غير بيك ... ده انا صعب تانى اعوضك ... وصعب تانى الاقيك ... ده اللى وعدتك بيه ... واللى حلفت عليه انا عمرى مرجع تانى فيه لو حتى يحصل ايه ... يا حبيبى توعدنى ...
فاتن : يا عم يا عم ع الرومانسية ايه الكلام الجامد ده
آسر : وبتقول عليا انا اللى رومانسى ؟ والله ده انت طلعت شاعر واحنا منعرفش
احمد : مرسى يا جماعة والله بس بجد انا اللى قلته ده ما يساويش حاجة اصاد الحب اللى فى قلبى ليكى يا داليا
صمتت داليا و خفضت رأسها باستحياء فقالت فاتن : يلا يا دودو دورك
داليا : انا ؟
احمد : اه ولا انتى مش جاهزة ؟
داليا : لالا طبعا جاهزة
اسر : طب يلا
داليا: شايف قرب جى علينا سامعه من بعيد...جاى يكسر احلى مالينا واعيش بعديه وحيد...هو اليوم الى احنا حبيبى معملناش حسابه... كل ماعينى بتيجى فى عينك برجع بالزمان ... وافتكر الكلمة الى ملتنا بالشوق والحنان...وارجع تصعب نفسى علياوقلبى يزيد عذابه... اه حلمنا بكل حاجة الا ده ماحلمنا بيه...عمرنا فى مرة ماقلنا ان شوقنا تروح عليه... والحلم الى بدايته بحبك تبقى نهايته وداع...كنا هنفضل طول ايامنا حاسدينا العاشقين...كان حلمى انى اموت وانا جنبك بعد سنين جايين ... بس الحلم فى لحظة اتغير ولا بينه ضاع... سامع قلبى بيطلب منك تبقى اصاد عينيه...مع ان انا عمرى مبشبع منك بس هنعمل ايه...والله وداع اهو جه على بابنا حبيبى ينادينا... عود نفسك وانا هتعود واياك تنسى يوم...خليك فاكر ان انا فاكرك دايما كل يوم...خد بالك ان ده نصيبنا ... فراق مكتوب علينا.
صفق الجميع ودمعت عينا أحمد وبكت فاتن فى حضن صديقتها اما آسر فقد اكتفى بالصمت وعلامات الحزن بادية على وجهه
بعد ماهدأ الجميع قام أحمد وداليا يتمشون ثم وقفت داليا فجأة وقالت: أحمد اوعدنى يا حبيبى انك مهما حصل متنسانيش
امسك أحمد يدها وقبلها وقال : اوعدك يا حبيبتى مهما حصل انا عمرى مهنساك ياداليا انتى زى القمر بالظبط بيغيب اخر كل شهر بس مفيش حد بيقدر ينساه ودايما محفور فى قلبنا،انتى كده برده هتغيبى شوية اه هتعذب فيهم بس عمرى مهقدر انساكى
داليا:وانا والله ياأحمد مهنساك ابدا
أحمد: هنتفق اتفاق بصى كل ما واحد فينا يشتاق للتانى يبص للقمر وساعتها هيشوف حبيبه فيه اتفقنا؟
داليا: اتفقنا يا حبيبى
------
فى ليلة اخرى توجهت داليا الى سريرها للنوم واول ماستلقت على السرير سمعت صوت احد يناديها فطلت من الشرفة ووجدته احمد فابتسمت وقال لها :معلش مقدرتش انام من غير مشوفك، معلش صحيتك ، يلا تصبحى على خير يا حبيبتى
داليا: وانت من اهله يا حبيبى هتوحشنى
احمد: وانت اكتر يلا بقى عشان متتأخريش على النوم وانا هكلمك بكرة اول ماصحى يلا باااى
داليا: باى ياحبيبى
أحمد: بحبك
داليا: وانا كمان
ومن يومها وكل يوم يتكرر نفس المشهد ولا يقدر ان ينام احدهما بدون ان يرى الآخر
----------
جاء وقت الرحيل...جاء وقت الوداع...جاء وقت الفراق...ذهبت داليا الى المطار وودعت اهلها وصديقاتها وعندما استعدت لتلحق بامها التى سبقتها لتودع صديقاتها على راحتها سمعت صوت لطالما تمنت سماعه...صوت كان يجعل قلبها يطير من السعادة...صوت حبيب العمر أحمد
داليا: الوداع يا احمد ( ودمعت عيناها)
امسك يداها وقال: هتوحشينى يا داليا
داليا: وانت اكتر يا حبيبى تاكد انى عمرى مهنساك
احمد: انا هعيش احبك واموت احبك وعمرى مهنساك ابدا... بحبك ( ودمعت عيناه)
داليا: وانا كمان
ثم سمعت صوت امها يناديها فنظرا لبعضهما نظرة وداع ثم افترقت الأيادى وافترقت القلوب و نزلت دموع داليا التى لم تدرى وقتها ان هذه الدموع هى بداية مأساة حياتها...
----------
(وجدتها ... وجدتها )
نطقت بها انجى فى غرفتها من شدة فرحها لانها لقت اخيرا الفكرة التى ستبعد داليا عن أحمد نهائيا واخذت تجمع المعلومات لتنفيذها.
-----------
وصلت داليا الى بيتها الجديد حزينة باكية على فراق احبائها وعندما حل الليل وقفت فى الشرفة تتذكر أحمد ولحظاتها الحلوة معه، وقفت تنتظره لكى يأتى ككل يوم ، وفى نفس الوقت كان أحمد يمر بطريق بيت داليا وينظر الى شرفتها ينتظرها تخرج له كالسابق ، صوت عبد الحليم حافظ يدوى فى اذن الاثنين ويغنى
حبيبى شايفك وانت بعيد... بعيد...وانا فى طريق السهد وحيد...وكل خطوة فى بعدك ليل ...ليل...وشوق وذكرى وجرح جديد...حبيبى شايفك...بقلبى شايفك...بروحى شايفك...بحبى شايفك...شايف سلامك...ايديك كلامك...ضحكة شفيفك...يا حبيبى ... شايفك و ليل الفراق ... الفراق ... ع البعد فارد جناحه .... على جريح مشتاق .... مشتاق .... يعرف نهاية جراحه.
نظر الاثنان الى القمر الذى كان بدرا ليلتها وتذكرا الكلام الذى قاله احمد لداليا ثم تنهدا و نزلت دموعهما....
فى هذه الاثناء رن موبايل داليا معلنا وصول رسالة وتوقعت انها من احمد ولكن ما ان قرأتها حتى وقعت واغمى عليها.
******************************************
يا ترى ايه اللى كان موجود فى الرسالة ؟ وايه مصير حب داليا واحمد ؟

تابعونا
N E E M likes this.
 

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
رواية ابي انام بحضنك واصحى بنص الليل كاااااااملة رواية رومنسية جنااااااان رووعة بنت كيوت شفايفها توت قصص قصيرة 28 08-11-2013 08:28 AM
رواية الزمن قاسي ولايمكن يلين ..اول رواية لي في الذمة تقرونها ......بليز بنت عز ومن شافني فز أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 10 07-01-2011 07:45 AM
رواية غارقات في دوامة الحب رواية ولا أروع بقلم الكاتبة:عيون القمر بنت ناس وقلبها حساس أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 57 06-30-2011 04:40 AM
رواية حب في السعوديه اقوى روايه ( رواية الحب بعد فوات الاوان ) ЯǒǑǒйĝ3ħ أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 9 05-19-2010 09:19 AM
رواية ليل الم ح بين يا طوله.. رواية رومانسية shoody قصص قصيرة 8 04-06-2009 06:13 PM


الساعة الآن 01:29 PM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO
شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011