عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيـون القصص والروايات > قصص قصيرة

قصص قصيرة قصص قصيرة,قصه واقعيه قصيره,قصص رومانسية قصيرة.

Like Tree3Likes
موضوع مغلق
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 03-18-2013, 05:29 PM
 
قصة قصيره : اين انا ؟؟ (باللغة المصرية) <<<منقوله




قمت من النوم فجأة في عيني نور غريب وقوي جدا

أستغربت النور ده كله جي منين
واندهشت لما لقيت الساعه بتشاور على 3 صباحا

وأن مصباح الأوده مطفي طيب النور ده كله جي منين

وانفزعت لما لقيت نص ايدي جو الحيطه شديتها بسرعه



خرجت وانا ببصلها بكل اندهاش

رجعتها تانى لقيتها دخلت جوه الحيطه استغربت ايه اللى بيحصلي ده

وسمعت صوت ضحك بصيت نحيته

لقيت اخويا نايم جمبي

ولقيته بيحلم .... بيحلم انه راكب عربيه اخر موديل

وانه رايح حفلة كبيره قوي لناس اغنيه قوي

وانه لابس اغلى واشيك لبس عشان يكون احلى واحد في الحفلة

وكان بيضحك وفرحان ابتسمت

بعدين اتفزعت من اللى بيحصل وقمت من على السرير

وجريت على اودة امي وابي قعدت اصحى

فى امي واطبطب عليها وانديها بس هى مش بتستجيب

قعدت انديها كتير واطبطب كتير ولقيتها فجأه قامت

كانت مخضوضه قوي

وبتبص يمين وشمال

قولتلها يا ماما انت مش شيفانى لقيتها مش بترد

ولا بتبصلي قعدت انادى ماما......ماما

كانت حاطة ايدها على قلبها وبتقول بسم الله الرحمن الرحيم

ولقيتها بطبطب على بابا وبتصحيه وقام

قالت له قوم نطمن على الاولاد



قالها ده وقته

قالتله معلش قلبي مش مطمن في حاجه غريبه

وانا واقف مستغرب قعدت اقولها يا ماما

انا اهو يا ماما انت مش شيفانى

ياماما قامت ومشيت حاولت امسك هدومها لكن الهدوم مش بتتمسك

جريت وقفت قدمها عدت من جوايا ملقتش غير انى امشي وراها

وبابا كان وريا محاولتش ابصله

عشان ما يتجاهلنيش برده دخلت امى الاوده وفتحت النور

مكنش عندى فرق لأن الدنيا كانت منورة اصلا انفزعت لما لقيتنى نايم على السرير

وقعدت ابص لجسمى وايدى وانا مستغرب انا ازاي بقيت اتنين

انا مين ومين اللى نايم على السرير ده ان مكنش انا وقطع استغرابي

جملة بابا استريحتى يا ستى اهم نايمين اهو

لكن هي قالتله معلش انا عاوزه أطمن على محمد

ولقيتهى بتقرب مني قصدى من الشخص اللى نايم مكانى

وبتطبطب عليه كانت بتقوله يامحمد لكن هو مش بيرد وكانت

بتطبطة بشويش وبدأت تهزه جامد

جريت عليها وقلتلها يا ماما انا اهو ردي عليا

لكن صوتها كان بيزيد خوف وكان بيعلى كانت بتنادي

محمد.....محمد

وفجأة صرخت ولقيت الصرخة بتوجعنى قوي كانها بتضربنى

بكيت وقلتلها ما تصرخيش

وهى بتقول محمد وبابا جري علي وحط ايده على وشى وصرخ وبكى

وحسيت بالوجع تانى محمد مش بيرد والبكاء بيزيد وانا مش عارف اعمل ايه

صحي اخويا على الصوت وهو بيسال في ايه

ماما صرخت اخوك مات يا احمد مات وانا بقولها ببكائي لأ

والله ياماما انا هو شوفيني شوفينى انت مش سمعاني
لكن ما فيش امل

بصيت للسما وقلت يارب ايه اللى بيحصل ده

لكن ما لقتش سقف وشفت ناس ولما شوفتهم مشيوا وحسيت بطعنه غريبه

وحجات بتقطعنى بصيت لأحمد لقيته بيصرخ

قلتله اسكت انت بتعذبني

لكنه كان بيزيد فى الصراخ

وماما بتبكي فى حضن بابا

والنحيب بيزيد وقفت قدمهم عاجز

ومزهول رفعت راسي تانى وقلت يارب

ايه اللى بيحصل يارب فى ايه وسمعت صوت من كل حته

كان جي من بعيد ركزت معاه لقيته بيعلا وبيزيد كأنه قرآن

أيوا قرآن والصوت بدأ يقوى يقوى قوي هزنى من شدته كان
بيقول
لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ
فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ


زهول الصوت

لقيت ايدين بتطبق عليا اتنين شكلهم مش من البشر بيقوليلى تعالى

م انتم مين وعاوزين منى ايه شدوني

صرخت سيبونى

ما تخدونيش من اهلى اهلى فكرنى مت قالولى ما انت مت فعلا

قلتلهم ازاي ما انا شايف اهو وبتكلم وحاسس بكل حاجه ابتسموا
وقالوا

"عجيب امركم أيها البشر تعتقدون ان الموت هو نهايه الحياة

ولا تعلمون ان حياتكم موت وحلم طويل ستستيقظون منه في هذا اليوم

على هذا العالم "سألتهم انا فين وانتو واخدنى على فين قالولي

"نحن حراسك الي القبر" اتفزعت قبر ايه انتوا هتدخلونى القبر

ردو " يجب علي كل انسان ان يدخل القبر"

بس انا عمرى ما دخلت القبر "انه مكتوب علي كل البشر "

طول عمرى كنت بكره الكلمه دي

مبحبش اسمعها بستعيذ بالله منها بحاول انسها

مكنتش بقدر اتخيل نفسي فى المكان الصعب ده

سألتهم بخوفي هتسيبونى قالولي"اذا كان عملك طيب " وعملى ده

كويس سكتوا

ولقيت واحد بيصرخ وبيبكي وواحد تانى سعيد قوي

وكل واحد فيهم واقف معاه اتنين بردة زى اللى معايا سألتهم ده

بيبكى ليه


قالوا "انه يعلم مصيرة الي اين سيذهب

طوال عمره كان من اهل الضلال وسيذهب الي النار

وهذا الذي يضحك سيذهب الي الجنه "طيب انا رايح على فين قولولي

ردو عليا "انهم يعملون ماذا كانوا في الدنيا

والان هم يعلمون الي اين سيذهبون في الاخرة اما انت كنت طوال عمرك متردد تائه

احيانا تكون جيدا .. واحيانا لا تكون كذلك تكون سيئا

احيانا تتوب ... وترجع تعصلي .. ليس لديك خيار محدد


والان ستكون اليوم تائها لا تعلم شيئا " اتفزعت وقلت

ايه يعنى ايه انا رايح النار

قالولى "رحمة الله واسعة وما زالت الرحلة طويله

بصيت وريا لقيت عمي وابويا واخويا ماشين وراهم امي واهلي
بيبكوا

شايلين صندوق جريت عليهم ناديت محدش بيرد

ناديت على امى قلتلها يا امى ما تبكيش ادعيلى ناديت على

بابا قلته يا بابا
خلى بالك من امى واخويا ناديت على احمد

قلتله يا احمد خلى بالك من نفسك سيبك من الدنيا ومتاعها دي

رخيصة قوي


صدقنى مش هتنفعك ناديتهم كلهم بس كانو مشغولين بالبكاء

ومحدش سامعنى

مكنتش بتمنى حاجه فى اللحظة دي

الا انهم يسمعونى وشدنى الملكين ونزلونى القبر

ونيمونى فوق الجسد عشان اشوف ابويا وهو بيرمى التراب عليا
بنفسه

علشان اشوفهم وهما بيودعونى وخوفى عليهم انهم مش حاسين

باللى انا حاسه

وحسدى ليهم انهم لسة فى الدنيا بس للأسف

كنت ببكى وهما بيبكوا كنت خايف عليهم من الدنيا قوى

واتمنى لو اصرخ ولو يسمعونى

وخرجم كلهم وقفلوا الباب والنور تحول سواد

"لا اله الله سيدنا محمد رسول الله"





非常に and لين_شان like this.
  #2  
قديم 03-19-2013, 03:24 PM
 
في البدايه انا خفت جدا

القصة جميله جدا رغم انها قصيره

اصبت بالقشعريره حقا

تعلمت منها اشياء كثيره جدا لذلك من الان فصاعدا ساطيع الله وحده

قبل ان ياخذني الموت

فعلا سياتي هذا اليوم لا محالة (لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ

حَدِيدٌ
)

والي ان يحين يجب ان نعمل له

قصة رائعه وجميله

تقبلي مروري
__________________
بما انه لا احد يحتاج وجودي .. والدليل علي وقفي مؤقتا
سارحل بهدوء

انا فعلا اسفه جدا

سوف تكمل رواياتي صديقتي المقربه اوركا

http://vb.arabseyes.com/members/882753.html

وساعلم منها اخباركم
وداعا بلا عودة
قضيت معكم اجمل الاوقات
واتمني اني قد طبعت في قلوبكم اشياء جميلة

اعتزااااااااااااااااال نهائي
  #3  
قديم 03-19-2013, 03:55 PM
 
قلبي ليس ضد الصدمات
فعلا قصه روعه وفيها عبره وعظي قويه
شكرا اختي الكريمه ارسلي كل روابط اعمالك ع ملفي
  #4  
قديم 03-28-2013, 09:44 PM
 
قصه راائعه جداً ولله بكيتيني

ارجو تثبيت الموضوع
رائعه رائعه ولله ما اعرف ايش اقول غير الله يوفقك

__________________

روايتي

  #5  
قديم 03-28-2013, 09:44 PM
 
يستاهل تقييم
__________________

روايتي

موضوع مغلق

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
صور جيبات قصيره 2013 - اجمل جيبات قصيره 2013 - افخم جيبات قصيره للاطفال هبه العمر إقتصاد منزلي 2 07-16-2014 09:45 AM
قصه القارب العجيب "منقوله ولكن هادفه" قصه قصيره Mimi cool قصص قصيرة 6 01-23-2013 07:22 PM
المصرية العالمية للطيران تبوك ، طيران المصرية العالمية تبوك ، خطوط المصرية العالمية تبوك egyptianstartours أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 0 06-13-2011 05:18 PM
المصرية العالمية للطيران الطائف ، طيران المصرية العالمية الطائف ، خطوط المصرية العالم egyptianstartours أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 0 06-05-2011 05:19 PM
المصرية العالمية للطيران القصيم ، طيران المصرية العالمية ينبع ، خطوط المصرية العالمية جدة egyptianstartours أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 2 05-28-2011 01:36 AM


الساعة الآن 11:14 PM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO
شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011