عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيـون القصص والروايات > روايات طويلة > روايات و قصص بالعاميه

روايات و قصص بالعاميه قصص و روايات باللهجه العاميه

Like Tree96Likes
 
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #6  
قديم 03-26-2014, 10:15 AM
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

الروايه رائعه جدا جدا ...وانا متحمسه حيل

اعتبرني من المتابعين

وخبرني اذا كملتها

واذا ممكن استعجل في تنزيل البارت

في أمان لله
شكرا على الرد بصراحة انا كنت وقفت الرواية هنا نظرا لان مفيش متابعين لكن بما ان ظهر حد مهتم حتي لو شخص واحد انا هكمل علشان خاطرك
ـ قَـمر likes this.
  #7  
قديم 03-26-2014, 10:26 AM
 
وهذا البارت علشان خاطر المظلومه الصغيره

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ملحوظة :هذه الرواية من تاليفي ولا احلل نقلها بدون وضع اسمي عليها لان بجد تعبت فيها وشكرا
الـامــ ي ــر

يقول رسول الله (ص) :اشد الناس بلاء الانبياء ثم الصالحون ثم الامثل فالامثل ويقول ايضا : عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له واستشهد بقوله جل وعلى (وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ[2]، وقوله سبحانه: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ[
عندما كنت اسمع منه قصته كنت مذهولا لا بل مصعوفا كيف لذلك الشاب المرح الذي لا يكاد ياخذ شيئا على محمل الجد ان يكون في حياته مثل هذه المواقف لااخفي عنكم شعرت بانني صغير جدا امامه فانا كنت عند اقل مشكله تحدث معي كنت انهار ولكنه كان يضل يمازحني ليحرجني من مشاكلي ولكنني كنت احيانا استهزؤ به واقول له انت لم تجرب المعاناة قلا تتدخل كنت اجرحه كثيرا بسبب لامبالاته بالحياة ولم اكن اعلم ان وراء هذا المرح والمزح الم يهدم من ثقله جبال علمت الان انه ليس كل من يبتسم فهو سعيد فقد يكون خلق قناع الابتسامة حقيقة مرة لانستطيع نحن سماعها فكيف من يحملها في صدره فمن الافضل الا ناخذ الامور بالظاهر لكي لانندم طول عمرنا

البارت الثالث (لا اعلم هل ساتغير حقا ام انـ الواقع شئ اخر
فتحت عينيها بتثاقل شعرت بان راسها يؤلمها كثيرا ولا تستطيع رفعه حاولت ان تتذكر ما حدث لكن لم تستطع او لم ترد ان تتذكر اخذت تجول بعينيها في هذه الغرفه (ماذا؟؟؟ لم لا استطيع الحركه اشعر ان جسدي لا يستجيب لي ومالذي جاء بي هنا وما هذا المكان اشعر بالبرد يسري في جسدي هل انا ؟؟؟لا لا اظن ولكن هل احلم ان كنت احلم لم استيقظ اشعر ان يدي مكبله وجسدي محدر هل هناك احدددددد قالتها بصراخ عل احد يسمعا ولكنها لم تسمع سوى دوي صراخها الذي ملا المكان شعرت بالخوف من الصوت رغم انها تعلم انه ضوتها ولكنها مالبثت ان سمعت صوتا يقترب شيئا فشيئا الى ان ظهر امامها من اللا مكان صدمت حينما راته فانه نسخة
قال لها الصوت :مالك ؟؟؟ خايفه ؟
افاقت من ذهولها وقالت :انتي مين ؟وعايزه ايه ؟وايه اللي جابني هنا ؟وايه المكان ده ؟وو..........
قاطعتها بابتسامه :حيلك حيلك خدي نفسك بس
شعرت بالراحة الشديدة عند رؤية تلك الابتسامه وسكتت لتكمل شبيهتها
:انا ياستي جزء منك انا نصك الثاني انا حقيقتك المخفية انا الجزء الاليم من حياتك انا اللي كل اسرارك بلا استثاء بتخبيها جوايا وبتقفلي عليها علشان محدش يعرفها انا هه تنهدت باسف ثم اكملت :انا سارة الحقيقية انا اللي جاية اقولك خلاص كفايه عليا لحد كدة تعبت منك انتي عايشه حياتك بلا مبالاه وانا اللي بتعذب انتي,,........قاطعتها : بصوت حاد انا انا ايه وانتي ايه انتي قاكرة اني مبسوطه بوضعي متنسيش انتي جزء لا يتجزء مني كل مشاعرك انا بحسها لكن دايما بخفيها خلق قناع البسمه لاني مش عايزة احسس حد بضعفي ومش عايزة اشوف في عين حد نظرة شفقة علينا فمرك جروحنا هتخف لو حكيت لحد ؟ بالعكس هتزيد اضعاف يبقا ايه الاحسن برايك سدقيني كدا احسن لنا بلاش نندم بعدين لم تسمع منها أي رد سوى انها ابتسمت بالم ثم اختفت من امامها وما لبثت الا ان وجدت نفسها ملقاة على سريرها كاتم اسرارها وتذكرت حوار والديها فتسللت دمعة يتيمة الى جفنها وفتحت المجال لقريناتها بالخروج ولكنها تداركم موقفها بسرعه وقامت ودخلت الي الحمام(اكرمكم الله) وغسلت وجهها وتوضات وحرجت لصلاة العشاء واخذت تدعو الله ان يفرج عنها هذا البلاء ثم وقفت ورسمن ابتسامتهها المزيفه المعتادة وخرجت لعائلتها التي كانت مجتمعه
سارة :الله الله متجمعين عند النبي ان شاء الله بس متكونوش بتتفقو على حد ثم فتحت عينيها بذهول مصطنع وبنبرة خوف مضحكة اكملت :لتكونوا بتتفقوا علبا
ضحك الجميع على منظرها المضحك ثم قالت اميرة :يابنتي الناس بتقول سلام عليكم ازيكم عاملين ايه منورين مش يرمي طوب كده وزي ماتيجي
سارة بصتلها بنص عين وقالت : اولا انا كنت في القوضة مش جايه من السفر علشان كل ده ثانيا ازيكو عاملين ايه دي لو مثلا بقالنا كتير مش شايفينكم انما انتو بسم الله ماشاء الله عايشين هنا وبعدين بذمتك انتي قلتي سلام عليكو لما دخلتي
اميرة :والله قلت
سارة :قلتي ايه
اميرة :سلام عليكم
سارة :وعليكم السلام ومسكت ايدها ووقفتها مابدري ياميرو اقعدي اشربي كوباية ميه ساقعه احنا عندنا ميه ساثعه انما ايه عجب
اميرة :يا
سارة :طيب خلاص طالما الموضوع كده بثه بس متقطعيش الزيارات ولااقولك رنات بثه علشان متكلفيش نفسك مشوار بصي رسايل بقه ماشي ولا اقولك انسي ان ليكي قرايب هنا مع السلامة كل ده وهما واقفين بره عالباب وقامت سارة دخله وقفلت الباب بسرعه قبل ماتثور عليها اميرة وفعدت ثضحك لحد ماعيونها دمعت ثم تحولت الضحكة الى بكاء مرير
في الخارج كانت العائله كلها فطسانين ضحك وخاصة اميرة هي واخواتها اللي عينيهم دمعو من الضحك
ستوووووووووووب
نعرف عن اخوات اميرة اللي هما ولاد عمة شاره
الاخ الاكبر :بسام 20سنه بيدرس سياحة وفنادق شاب وسيم نوعا ما لكنه مرح وبيحب المزاح لابعد الحدود يعتبر هو ساره ثنائي لو مسكوا حد يبقا عليه العوض في عقله بس في نقس الوقت متدين وجدع وجاد في وقت الجد مستواه ممتاز في دراسته رغم ان مجموعه مجابلوش كلية كويسه واضطر يدخل خاصه
احمد:هو توئم اميرة بيحب اخته جدا بس هما الاتنين دايما يتناثرو ويتحانقوا وسيم ومتدين بيحب المزاح ولكن مش زي اخوه
نرجع تاني للواقع
احمد :هههههههههههههه والله البت دي رايحة منها خالص
بسام:من خالص دي اللي رايحة منها
احمد : بصله شويه وبعدين انفجر ضحك
نسيبهم في لمتهم ونشوف بطلتنا بتعمل ايه
قاعدة على السرير ضامه رجليها الاتنين وحاطه راسها بينهم وبتفكر بتعمق
خلينا نختلس النظر داخل عقلها لتعلم فيما تفكر
الام : يااما تبقا .....ولد بس برضه ممكن تعيش كده لوج....
لم تكمل كلامها الا وسمعت صوت شئ يرتطم بالارض
دخلو مسرعين الى مصدر الصوت ليصدموا بما راوا
الام:ــــــــــــــــــــــــــ
انا تعبت هكمل بكرة بقا
سؤال
تفتكروا وجهة نظرسارة في انها تخفي المها وما تحكيش لحد صحيحة؟
وياترى ايه الصوت اللي سمعوه ؟
والسلام عليكم





الـامــ ي ــر




da ra, ADWARD- and ـ قَـمر like this.
  #8  
قديم 03-26-2014, 10:31 AM
 
وادي كمان بارت بس هو قصير شويه بس في كمان بارت شويه وهنزله
على فكره البارتات دي انا جبتها من المنتدى التاني اللي بكنب فيه بس البارت الجاي هكتبه كمان شويه وهنزله
السلام عليكم
البارت الرابع (مشاعر متقلبة

الام : وجدت ابنتها على الارض تتلوى
من الالم دمعت عينينها وصرخت ولكن
الاب اسرع الى ابنته وحملها ووضعها
على السرير ثم احضر بسرعة الدواء
المسكن الذي وصفته له الطبيبة
بدءت سارة تعود الى طبيعتها بعد ان
اخد المسكن مفعوله ولكنها سرعان
ما غطت في نوم عميق
تركها والداها وخرجا من الغرفة بهدوء
عودة من الفلاش باكــــ
افاقت سارة من زكرياتها على
صوت صديقتها الوحيدة وكاتمة اسرارها
اميرة :سااااااااااااااااااااااااااااااارة
سارة: فتحت الباب ايييييييييييييييه يخربيتك ودني
اميرة :افتحي يابنتي بقالي ساعه بنادي
فتحت لها سارة ودخلتها وقعدو يتكلموا
لحد ماناموا لان اميرة استاذنت
مامتها تنام عند سارة
في اليوم الموعود يوم ظهور نتيجة التحليل
طبعا باباهاومامتها راحو جابوا التحليل
وبعدين راحوا للدكتورة علشان تطمنهم
الدكتورة :للاسف نتيجة التحليل اكدت
كلامي هرمونات الذكورة
اكثر من هرمونات الانوثه
الام : يعني مفيش امل يادكتورة
الدكتورة:للاسف ياامي بس لازم تبصي للجانب الكويس
ان بنتك اخيرا نفسيتها هتستقر واي حاجه تانيه تهون
الام:الحمدلله على كل حاجه
الدكتورة : انا على العموم هبعتكو لدكتور
كبير تستشيروه وهو اللي هيحسم الموضوع
الام : ان شاء الله
روحوا البيت وطبعا الام لازم تحكي لبنتها لان
الموضوع بقا امرواقع
الام:ها قلتي ايه
سارة :ــــــمش عارفه عادي مش هتفرق كتير
الام:انصعقت من برود ابنتها :نعم انتي هبله
يابنت ازاي مش هتفرق كتيروالقرار اللي هتاخديه
هو الي هيحدد بقية حياتك
سارة:سدقيني ياماما مش هتفرق لان في الحالتين هيدمروني
وقامت وسابت امهامذهوله
ولكنه كان داخلها براكين من المشاعر المتقلبه
فهناك جانب يخبرها ان تكمل كما هي
وجاانب اخر يخبرها ان توافق فقد يكون
في هذا الامر انتهاءا لعذابها

والسؤال هنا ماذا ستختار اتظل فتاة رغم علما
بماهيتها فقط خوفا من الناس ام تتخذ
القرار وتظهر ماهيتها للناس ولا تعبئ باي احد
هذا هو ما يسمي بالوقوع بين امرين احلاهما مر
فياترى ماذا ستختار؟؟ترك لكم انتم الاجابة من وجهة نظركم
والى اللقاء في البارت القادم

الـامــ ي ــر
  #9  
قديم 03-26-2014, 11:26 AM
 
حجز ولي عوده بعد القراءة
__________________
  #10  
قديم 03-26-2014, 12:33 PM
 
بسم الله الرحمن الرحيم
من هنا استطيع القول ان الرواية قد بدءت فكل ماسلف في الاجزاء السابقه كان ماض لابد من معرفته لاستطيع اكمال الروايه
البارت الخامس (شخص اخــــر
مرت سنة تبعتها السنوات الى ان اصبحت خمسا وعمر بطلتنا الان ثمانية عشره ترى ماذا حدث لها هل تغيرت ام ماذا ماذا اختارت ياترا ؟؟ لماذا هذه الحيره لم لا نذهب ونرى بانفسنا
هيا فلتتبعوني الان سانتقل الى مكانها
ما هذا المكان الغريب يبدو لي مالوفا اه انه مستشفى ولكن ماذا نفعل هنا لندخل ونري
ماهذا تبدو لي حجرة مرضى من هذا الشخص الجالس على السرير يبدوا كاني اعرفه اليس هذا اووووه ياالهي انه ........
(يوسف)قالها احد الاطباء الذين دخلو ا الغرفه لذلك الشاب الذي يجلس على سريره بهدوء ويتصفح احد الكتب
رفع الشاب راسه للطبيب ولم ينطق بكلمه منتظرا منه ان يتكلم
قال الطبيب مكملا:فين يايوسف التحاليل اللي معاك
وضع يوسف الكتاب من يده واخرج بعض الملفات واعطاها للطبيب فاخذها الاخير ثم عاد الى الاطباء الاخرين
وبعد مدة انتهى الاطباء من المرور وخرجو من الغرفه فعاد ذلك الشاب الى وضعه السابق أي امسك كتابه واخذ يقرء فيه بكل هدوء كانت الغرفة هادئة جدا ولكن سرعان مابدء يتخلل هذا الهدوء بعض الاصوات وما لبث ان امتلئت الغرفة بالضوضاء فقد بدء وقت الزيارة بدء يوسف يشعر بالضجر فهو يكره الازعاج خاصة اذاكان مندمجا في القراءه ولكن بالرغم من ذلك لم يبد ذلك على وجهه ذو الملامح الحاده والنظرات البارده فهو ان كان قد تعلم شيئا من هذه الحياه هو السيطره على انفعالاته وفجاْة رن جرس هاتفه مخرجا اياه من دوامة افكاره التي لاتنتهي وما ان لمح اسم المتصل حتى ظهر شبح ابتسامة على وجهه تعجب منها الذين معه في الغرفة والذين التفتو الىصوت الهاتف الملقت فهم لم يرو ابتسامته مذ دخل الى المشفى الا نادرا وتكون ابتسامته ابتسامة باردة عكس هذه الابتسامه ولكن هناك من الموجودين من خفق قلبه او لنقل قلبهامن تلك الابتسامه اخذ يوسف هاتفه واتجه الى خارج الغرفه عندما شعر ان الانظار كلها مسلطة عليه ثم رد على الهاثف بهدوء يخفي مايعتمل في صدره
يوسف وابتسامته مازالت على شفتيه:الووو ....السلام عليكم
مالبث ان جاءه صوت في منتهى الرقة الممزوجة بالخجل يجيب:وعليكم السلام ....ازيك يايوسف عامل ايه
يوسف وابتسامته اخذة في الاتساع :الحمد لله ازيك انتي ياا.........ريم

لحظة هو قال ريم مش كده وصوتها كمان صوت ريم وهو كمان نفس الملامح دا يبقا لالالا
بقولكو ايه متيجي نرجع مع بعض لورا كام سنه علشان نعرف بدل الحيرة دي يلا بينا
ايوه دا بيت سارة تقريبا يوم مامامتها صارحتها بالحقيقه خلينا ندور عليها بقا ايوه اهه في قوضتها شكلها بتفكرخلينانشوفها بتفكر في ايه
سارة (في نفسها):ياترى ايه الحل دلوقتي انا محتاره اوي يارب الهمني
-الموضوع مش محتاج تفكير انتي طول عمرك وانتي نفسك تبقي ولد وعمرك ماحسيتي انك بنت
- عارفه بس ماتنساش ان الموضوع مش بسيط انا عندي صحابي و.....
- صحابك ايه متضحكيش على نفسك اصحابك اللي بتقولي عليهم دول عمرهم ماعتبروكي صاحبتهم
ثم انتي نسيتي ريم
- ريم مالها ريم
- متنسيش اني جزء منك وعارف كويس انك بتحبيها
- بس.......
- عارف الناس مش كده بطلي سلبيه بقا الناس مش هما الليي هيتعذبو بقية حياتهم ولا هما اللي عانو الامرين في صغرهم وغير كده ربنا قال (وان تطع اكثر من في الارض يضلوك عن سبيل الله) يعني الناس مش دايما على حق فمن الاحسن انك تفكري في اللي يريحك وتسيبك من الناس لانك مهما عملتي مش هترضي كل الناس
- معاك حق خلاص انا هقوم اصلي استخاره علشان ارتاح
- اوكي وياريت في الاخر تاخدي القرار الصح ومتنسيش انك بقرارك ده ممكن تتعبي في الاول لكن هترتاحي باقي حياتك وغير كده ممكن تقدري تكملي مع الانسانه اللي بتحبيها واللي انا متاكد انها بتحبك
- وانتاا ايه اللي مخليك متاكد كده
- حاجات كتير اهتمامها الزايد بيكي وبعدها هي كمان بدون ماتسالك ليه اتغيرتي معاها زي مايكون ماسدقت لانها اكيد من جواها حاسه ان المشاعر دي غلط
- يارب يكون كلامك صج يارب
- ان شاء الله هتتاكدي من كلامي لواخدتي بنصيحتي
- بس.......
لم تصحو من تفكيرها الا على صوت قطتها (ميد نايت) قامت من مكانها واخذت تلاعبهاقليلا ثم وضعت لها بعض الحليب ودخلت للوضوء وخرجت للصلاة
لنسرع في الزمن قليلا في ظهراليوم التالي سارة تكلم والدتها
سارة:انا خلاص قررت ياماما
الام باهتمام: ها طيب ايه هو قرارك
سارة :خلاص انا موافقه اعمل العمليه
بسسسسسسسسسسسسس هو دا اللي احنا كنا عايزين نعرفه يعني دلوقتي نقدر نستنتج ان يوسف هو ساره طبعا بعد التحول
يلا بينا نرجع ليوسف بس لحظه خلوني اوصفلكم ابطالنا بعد ما كبرو
يوسف:شاب وسيم دي قليله عليه عينيه خضراء وراثه من جدته وشعره اصفر يميل الي السواد زبشرته بيضاء يملك نظرات حاده بارده وحنونه في نفس الوقت انا قلتلك قبل كده ان شخصيته متناقضه وهتتكتشفو دا مع مرور الوقت سنه 18سنه طبعا حياته انتو عارفينها جسمه رياضي جدا ومتناسق لانه بيلعب حديد طيب جدا وهادئ ولكنه عصبي لابعد حد اذا فلتت اعصابه يقلب 180درجه الى وحش ولكنه بعد تجاربه الكثيره تعلم الصبر والسيطره على مشاعره لدرجه انك اذا تحدثت معه لاتستطيع ان تحدد اذا كان سعيدا اوحزينا فهو لايظهر على وجهه أي معالم اذا فرح او زعل بس كده الباقي هتعرفوه بعدين اه نسيت اقولكم اهم حاجه يوسف متدين جدا جدا جدا وذكي جدا
ريم: بنت بريئه جدا جدا وبرائتها تنعكس على وجهها وشخصيتها متدينه وجميله جدت جدا ولكنها ذكيه جدا فهناك من لا يستطيع التفرقه بين البرائه والسذاجه
باقي الشخصيات هنعرفهم تدريجيا
نرجع لمجرى الروايه
ريم :الحمد لله ايه لسه مقالوش هتنزل امته العمليات
يوسف:لا لسه اديني مستني المهم انتي ايه اخبار الدراسه معاكي
ريم:تمام اديني مستنيه النتيجه هتظهرالاسبوع الجاي
يوسف :طيب ربنا معاكي انا لسه نتيجتي هتظهر كمان اسبوعين
ريم :منا عارفه منـ.......اوبس
يوسف:ويحاول منع ضحكته ويدعي التعجب :هه عارفه دانتي متابعه اخباري بقه
ريم ووشها قلب الوان الطيف :ل..لا ..دا ..اص..ل
يوسف :هههههههه ايه يابنتي دا انا بهزر معاكي مالك
ريم خفق قلبها من هذه الضحكه:منا عارفه
يوسف وقد سمع احدهم يناديه :طيب ياحبيبتي انا هقفل دلوقتي علشان بينادو.....
ريم :صدمه صدمه :ــــــــــــــــــــــــ
يوسف مش اقل منها صدمه:ــــــــــــــــــــــ
صمت دام بينهما مده الى ان قطعه يوسف قائلا
يوسف:ريم
ريم:هممم
يوسف :انا هقفل دلوقتي لكن هكلمك بالليل ياريت تستنيني لان في موضوع مهم ولازم اكلمك فيه النهاردة
ريم :موضوع ؟؟موضوع ايه ؟؟
يوسف:.........موضوع (حبيبتي)
ريم تدرج وجهها للون الاحمر:ــــــــــــــــــــ
يوسف :ريم
ريم:ا...اي..وه
يوسف : هتستنيني
ريم : او...كي
يوسف : اوكي السلام عليكم
ريم :وعليكم السلام
وبكده اكون انهيت البارت ياريت رايكم في الشخصيه الجديده ؟
الي اللقاء في البارت القادم

الـامــ ي ــر
da ra, ADWARD- and ـ قَـمر like this.
 

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هروب النفس !! شريره قصائد منقوله من هنا وهناك 4 04-09-2014 09:14 PM
هروب(بقلمى) shebir نثر و خواطر .. عذب الكلام ... 5 12-06-2012 04:23 PM
هروب بلا عوده ضوء الحب أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 7 04-04-2011 07:13 PM
هروب الفتيات ... بــو راكـــــان حوارات و نقاشات جاده 4 04-23-2010 03:04 PM
اخطر هروب من االبدرسة Akrad نكت و ضحك و خنبقة 14 02-25-2010 02:41 PM


الساعة الآن 10:58 AM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO
شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011