عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيـون القصص والروايات > روايات طويلة > روايات و قصص بالعاميه

روايات و قصص بالعاميه قصص و روايات باللهجه العاميه

Like Tree96Likes
 
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 02-05-2014, 05:33 PM
 
Post مواجهة ام هروب

السلام عليكم ورحمة ارلله وبركاته

قصة ...مواجهة ام هروب
قد يلجا الكثير منا الى الهرب
ودفن انفسهم داخل عوالم خيالية
هربا من واقعهم وخوفا من مواجهته
وبطل (ة) قصتنا فعلت(ة)ذلك في وقت
من الاوقات ظنا ان هذا الهروب
هو الحل فقد هرب من نظرات
الناس التي اما تكون نظرات سخرية
او نظرات شفقة وهرب من حبه
بسبب خوفه من ان يفقده قصتي
هذه تتحدث عن قضية هامة في
مجتمعنا ولكنني اضفت اليها بعض
الاحداث التي تجعلها مثيرة ولا يمل منها القارئ

ملحوظة:هذه القصة حقيقية وحدثت بالفعل لشخص
اعرفة معرفة شخصية وبالطبع هو من اذن لي
ان اكتبها ولكنني غيرت فيها طبعا اسماء
الشخصيات واضفت بعض الاحداث اليها

سوف اترككم مع احداث القصة الان
استيقظت في ذلك اليوم كالعادة متاخرة
وقامت بالاعمال الروتينية اليومية
من تنظيف للمنزل وغسل للاواني
ثم جلست امام التلفاز للتتابع قناتها
المفضلة سبيستون
سارة فتاة في الثانية عشرمن عمرها
تدرس في الازهرفي الصف
الاول الاعدادي تعيش في اسرة
متوسطة الحال مع اب صارم بعض
الشئ ولكنه طيب القلب وام حنون
واختين احداهما اصغر منها بسنة واحدة
والاخرى في الثامنة من عمرها
واخ في الرابعة من عمره
لنرجع الى سارة هي فتاة .....لااعرف
كيف اصفها ..........انها فتاة كانت غريبة
نوعا ما فكانت تحب العزلة تماما
لكنهاتحب المزاح كثيرا تحب
دراستها لكنها تشعربالملل من المذاكرة
سريعا سوف نتعرف عليها اكثر اثناء القصة
.......................لنتعرف على طفولتها الان
كانت طفولتها غريبة جدا فقد كانت سارة
لا تحب اللعب بالعاب الفتيات مثل باقي
قريناتها بل كانت تحب العاب الصبيان كثيرا
مثل القتال وغيره ولكن بما انها من اسرة
محافظة فقدمنعها والدها عن اللعب مع
الاولاد فتوقفت عن ذلك ولكنها كانت
تحب دائما ان تقلد حركاتهم عندما تكون
وحيدة واحيانا تفعل في المدرسة مع زملائها
لدرجة ان بعض من زملائها الصبيان
كنوا يهابونها وهي كانت
تشعر بالسعادة من ذلك و
لاتعلم لماذا ولكن سرعان ماتحولت
هذه السعادة الى حيرة وحزن عندما وصلت
الى التاسعة فقدبدءت تشعر بتغييرات غريبة
طرءت عليها ولكنها ليست مثل باقي
الفتيات مثل صوتها الذي اصبح خشنا
بعض الشئ وغيره من الاشياء التي
لاداعي لذكرها فكانت تلك الفتاة
الصغيرة دائما ماتقف امام المرءا
ة لترى نفسها فاحيانا ترى انها ليست
مثل باقي الفتيات واحيانا تحاول
اقناع نفسها بانها عادية وليس فيها شيئا غريبا

لنرجع للقصة ................................
يابنتي قومي بقه من قدام التليفزيون والزفت
ده قالتها الام وهي تصرخ على ابنتها
سارة:حاضر ياماما هسمع بس اخر
لقطة في ناروتو
واقوم على طول

الام :الله يخربيت ناروتو اللي لاحس
دماغك ده يابنتي قومي

سارة :يووووووووووه حاضر قمت اهه
الام :يلاروحي هاتي اخوكي وهاتي
اللي قلتلك عليه وانتي جايه

سارة : حاضر
نزلت سارة مسرعه لتحضراخوها
وفي طريقها قابلت صديقتها المقربة (ريم)
ريم: سارة ازيك عاش من شافك
سارة :ازيك ياريم معلش بقا انتي عارفه
اني مش بفضة في الاجازة خالص

ريم: اه فعلا الله يكون في عونك النت واخد كل وقتك

سارة:ههههههههههه وقعدو يتكلمو طول السكة
وبعدين سارة اخدت اخوها وروحت
في البييييييييييييييييييييييييييت
ام سارة :على فكرة ياسارة جهزي نفسك علشان
هننزل مصر نزور جدتك بعد بكر
ة
سارة اتصدمت ووشها قلب الوان
لانها هتبعد عن حبيب
قلبها( النت ) شهر ويمكن اكتر لانهم لما
بيسافرو لجدتها بيطولو هناك
س مقدرتش تتكلم لان برضه جدتها وحشتها
بعد يومين كانت سارة وعائلتها في مصر
وقاعدين مع جدتهم بعد ما سلمو عليها
الجدة :وانتي عاملة ايه في دراستك ياسارة
انا سمعت ان الازهر صعب
سارة :الحمدلله لاهو مش صعب هو مواده كتير
بس سهلة وبعدين انا حابه ادرس فيه

الجدة طيب يابنتي ربنا يوفقك
نرجع للوراء شويهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وسارة في الصف السادس الابتدائي
ام سارة وابوسارة بيتكلموا
ام سارة:بس هو قالي لو هي حابه
تدخل مش مشكلة
قدملها وانا هوصي بيها زمايلي اللي هناك

ابوسارة :بس هي هتنزل ازاي لوحدها كل
يوم رايحة جاية

ام سارة : متخفش هوقاللي ان فيه مدرسه
هنا القرية اللي جنبنا ممكن تدخل فيها
ابوسارة:خلاص اساليها ولووافقت يبقى
على بركة الله

طبعا بتقولو بيتكلمو عن ايه انا اقول لكم
ام سارة ليها قريب شغال في الازهر
ولماعرف ان سارة بتحفظ
قرءان وحابة انها تخوض في هذا المجال
عرض عليها انها تقدملها في الازهر
وطبعا ام سارة سالت بنتها ووافقت فورا وقدمولها في الازهر
ودخلت امتحان القبول ونجحت بتفوق ودخلت الازهر
بس قصة دخولها للازهر كانت
غريبة جدا هتعرفوها بعدين

|ـــــــــــــــــــــــــــــــــــنرجع تاني ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ماراحت سارة لبيت عمتها اللي
متزوجه وعايشه
هناك قريب من جدتها وقعدت مع بنت
عمتها اللي اكبر منها بسنتين
واسمها (اميرة) وتعتبر امينة اسرارها
رجعت البيت مهدودة ودخلت اخدت شاور ونامت
تاني يووووووووووم
الام بتنادي على بنتها سارة وسارة
بتخرج وتقعد جنب مامتها ويتكلموا
سارة : مش فاهمة ياماما قصدك ايه
ام سارة : مش مهم المهم انك تجهزي على بالليل
علشان هنروح لعمتك وبعدين نطلع على هناك

سارة:ــــــــــــــــــــــــــــــــ
الام :سدقيني يابنتي دالمصلحتك
وعلشان نطمن عليكي

سارة: ـــــــــــــــــــــــــــ
الام : مش مهم قومي كملي اللي
بتعمليه وهنكمل كلامنا بعدين



خلصت

ايه رايكم في البارت ؟ اكمل ولا ؟

ياترى سارة ومامتها اتكلمو في ايه وهيروحو فين؟
  #2  
قديم 02-07-2014, 03:50 PM
 
السلام عليكم
بالرغم ان مفش ردود لكن عادي انا عامل القصة دي علشان
هدف وان شاء الله هوصلو لاني مش بياس بسهوله



ليس من السهل ابدا اتخاذ قرار خاصة
وان كان يخص مستقبل شخص انه
اقرب الناس على قلبك انه قطعة منك
وخاصة اذاكان هذا القرار في الاغلب
قد يدمر حياته ويقلبها راسا عقب
ولكنك ايضا قد تدمر حياته ان لم
تتخذ هذا القرار
البارت الثاني *الفصل الاول*
بعنوان الصدمة
مر اليوم سريعا على بطلتنا الحائرة
التي هناك شئ يخبرها بان حياتها لن
تعود كما كانت من قبل بعد مشوار اليوم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،فلاش باك،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ام سارة:سارة انا عايزه اكلمك في
موضوع
سارة :ايه هو الموضوع ده
ام سارة:عايزه اكلمك بخصوص
الوج
ع
اللي بيجيلك على طول ده
انا حجزتلك عند دكتوره
هنروح النهارده
سارة :مفيش داعي ياماما عادي
وجع بسيط وبيروح لوحده
مش محتاج دكتور
ام ساره :لا محتاج وبعدين في حاجات
تانيه غريبة بتحصلك مش مفهومة
لازم نعرف ايه دا وطبعا انتي فاهمة
سارة (بقلق):بس ياماما انا مش
عايزه اروح لدكاتره
انتي عارفه اني بكره جو
العيادات والمستشفيات
ام سارة:معلش علشان خاطري
سارة:بس ياماما ليه يعني انا مش فاهمة
ام سارة:مش مهم جهزي نفسك علشان هنروح
لعمتك النهارده وهنطلع من عندها على هناك
سارة:ــــــــــــــ

ـــــــنهااااااااااااااية الفلاش باكــــــــــ

في المساء تحديدا
في بيت اميرة
طبعا سارة
حكت لاميرة كل اللي حصل
اميرة:مش فاهمة يعني انتي خايفة من ايه
يعني طنط عايزه تطمن عليكي
ساره :عارفه بســـ (كانت عايزه تقولها
اللي قالقها بس سكتت )
اميره :بس ايه؟
ساره:هه لا ولا حاجة
المهم راحت سارة مع مامتها وعمتها
ولما وصلوا هناك سارة جلست في
غرفة الانتظار
وقلبها كان يدق من الخوف كانت تشعر
وكانه سيخرج من بين اضلعها
ولا تعرف السبب
وحانت لحظة الحسم
سمعت سارة اسمها وهمت للدخول
بتباطؤ وبعد ان كشفت عليها الطبيبة و
وهمت للخروج طمئنتها الطبيبة
وطلبت منها الانتظار خارجا
وحينما
انت عند الباب وتهم
بالخروج
سمعت كلمه قالتها الطبيبة لوالدتها
نزلت عليها كالصاعقة كادت
ان تسقط من هول صدمتها
لكنها تمالكت نفسها وخرجت
وجلست بجانب عمتها التي
شعرت بالخوف
من منظرها وسالتها عما قالت الطبيبة
فقالت سارة :مفيش قالت شوية اجهاد
ثم عادت لشرودها مرة اخرى
وهي تقول في نفسهاغير معقول انا
لا لا اكيد انها مخطئه ولكن ماذا لو
لم تكن كذلك يالهي مالذي يحدث لي)
لم تفق من شرودها الا على صوت
والدتها
واضح على وجهها الحزن
فقامت وقالت لها:يلا نمشي ومشيت
ولم تسال والدتها حتى عن ما قالته
لها الدكتوره
بدون ان تعرف هي نفسها لم
؟فقد كان يمكن ان
على الاقل لتطمئن قلبها
من الممكن ان تكون خافت
ولكن مم؟؟؟؟؟؟؟
هل خافت ان تؤكد لها والدتها
ماسمعت او خافت ان تنفيه
ولكن لماذا اخاف ان تنفيه
اليس هذا ماتريد
مشاعر متضاربه في قلبها
الصغير وافكار
مشتته في عقلها الذي يكاد ينفجر
وقالت( مهلاماذا لو كان ماسمعته
صحيحا
ماذا سافعل وكيف ساواجه
الناس بل كيف اواجه نفسي)
كانت تتمنى لو يختفي كل
من حولها لتجد نفسها
في مكان معزول تصرخ فيه باعلى
صوتها وتبكي وتخرج تلك
الالام المكبوته
من سنين والتي زادت الان
ولكن هذه المره
كانت القاضية
لكن هذه المرة ايضا رغم مابداخلها
اظهرت عدم المبالاة واخذت تشغل
نفسها بالمزاح
مع هذا وذاك مذ وصلت الى المنزل
مما اشعرالوالدة بشئ من الاستعجاب
منها لانها حتى لم تسالها عما قالت
الدكتوره
ولكنها في نفس الوقت شعرت
بشئ من الراحة لانها لوسالتها
لا تعلم بما ستجيبها
ولكنها قالت لها فجاة
ام ساره:سارة جهزي نفسك بكره
ساره بتعجب:ليه
ام ساره:هنروح نعمل شوية تحاليل
سارة تصنعت انها طبيعيه:ثم قالت
بلا مبالاه اوكي
الام في نفسها(ربنا يستر
وانتهى البارت

سؤال :ايه رايكم بكل صراحه في القصة؟وبتتوقعوايه اللي قالته الدكتوره وسمعته ساره.؟وايه هي التحاليل دي ؟
ان شاء الله لو لقيت ردود هكمل والا اسف
انافي هذه الاجزاء مركز بس على البطله لكن فيما بعد هندخل في اشخاص تانيين
  #3  
قديم 02-17-2014, 05:20 PM
 
تعريف بالقصه بس متاخر شويه
من المؤلم حقا ان تجد نفسك وحيدا واقعا بين امرين احلاهما مر ماذا تفعل وخاصة انه ليس لديك احد
ليساعدك على الاختيار او على الاقل ليخفف عنك هذا الالم فالصديق الحقيقي هو الذي ان قاسمت معه فرحك زاد وان قاسمت معه حزنك قل ولكن ماذا ان لم يكن هناك هذا الصديق ؟؟؟؟ من جرب هذا الاحساس فقط هو من يعرف مدى صعوبته لهذا سالث صاحب القصة سؤالا
قلت له :انت كان ايه احساسك في وسط كل هذه الماااسي الكثيرة ولحظات الفرح التي تعد على الاصابع وانت لوحدك مفيش حد جنبك؟؟؟؟؟؟
لم يكن رده الا ان ابتسم لي ابتسامة صافية ثم عقب بقوله :عارف جملة* الصديق الحقيقي هو الذي ان قاسمت معه فرحك زاد وان قاسمت معه حزنك قل* كل اللي هنعمله اننا هنبدل كلمتين بس يعني لحظات الحزن اللي بتعيشها لوحدك فيها الالم بيزيد اضعاف والفرح بيقل
لا استطيع مهما حاولت في كتابتي ان اصل الى ربع الالم الذي شعر به صديقنا اوحجم المعاناه التي مر بها بسبب وحدته ونظرات المجتمع له ولكنني حاولت قدر الامكان ان اصف شيئا من معاناته هذه ولكنني ايضا حتى لا اجعلكم تملون من القصة اضفت مع الاحداث احداثا كوميدية ورومانسية بعضها حقيقي والاخر من نسج خيالي
هذه القصة مع العلم ان القصة لم تنتهي احداثها الى الان وقد تطول احداثها سنين اخرى وقد لا تنتهي ابدا من يعلم وقد تنتهي قريبا بانتهاء البطل ولكن في الاخير ستنتهي سواء نهاية سعيدة اوحزينه ولكن احدا لن يلتفت الى هؤلاء الذين تبدء معاناتهم مع كل لحظة ولكن لا تقلقو فقد وضعت نهاية لهذه القصة ارجو ان يحصل صديقنا وغيره من الذين يعانون مثله على هذه النهاية
كفايه عليكو كده خلو الغموض ينكشف لوحده عن هذه القصة المهم ان القصه عباره عن خليط من(الحزن وان كان غالب عليها شويه ورومانس وكوميدي)
في النهاية اتمني تكملو للاخر هو اول بارتين يمكن مملين شويه لكن الاثاره هتبد ء في البارت الثالت انا حبيت اقدم ملخص عن القصه يمكن متاخر شويه بس ياريت تتابعوها وانتو هتفهمو كل حاجه مع الوقت
  #4  
قديم 02-28-2014, 09:38 PM
 
السلام عليكم
القلب معروف عنه انه عضو حيوي يضخ الدم الى جميع انحاء الجسم
ولكن هذا ليس موضوعنا
سمي القلب قلبا لانه دائم التقلب بالاحاسيس
والوجدان فقد تحب شخصا حبا جما
لدرجة انك لا تتخيل ان تبتعد عنه
لحظة ولكنك في لحظة قد تجد نفسك
تكره هذا الشخص نفسه وتتمنى لولم
تره في حياتك وقد تحب شخصا
قد يقول عقلك انه غير
مناسب لك من اي ناحية
ولكن في النهاية القلب يحب بدون
تفكيرفسبحان الله الذي اوجد
هذا العضو وسبحانه
مالك القلوب يقلبها كيف يشاء
الفصل الثاني من البارت الثاني
بعنوان *بين الاحلام الوردية
والواقع المرير ولكنـــــــ*

فتحت عينيها بتباطؤ على صوت
والدتها التي تنادي
....:قومي يابنتي يلا اتاخرنا
سارة وما زالت نعسانه: اتاخرنا على ايه
الام:انتي نسيتي ان احنا رايحين المستشفى النهاردة
سارة التى تغيرت ملامحها الى الانزعاج :اهه افتكرت طيب قمت اهه
الام :طيب يلا يابنتي ربنا يرضى
عليكي قومي غيري هدومك بسرعه ابوكي هيودينا
سارة : طيب
بعد نصف ساعه نزلت سارة ووجدت
والدتها ووالدها ينتظرونها امام المنزل
وبعد ماركبت السيارة انطلق والدها
الى منزل عمتها التي اخبرتهم
انها ستذهب معهم
بعد بضع من الساعه وصلو الى مشفى(ال..........)
ونزلو من السيارة ولكن والدها
لم يدخل معهم ففي قسم النساء
لا يسمح للرجال بالدخول
دخلت الام وابنتها المنزعجة فهي
تكره المستشفيات بشدة
وعمتها كانت تمشي بجانب
والدتها من الناحية الاخرى
طبعا كانوا هناك مبكرا لدرجة ان
الاطباء لم يصلوا
الى الان جلسوا في قاعة
الانتظار وهنا شردت سارة في عالم اخر
في مكان اخر بعيدا
عن هذا المكان تماما
تحديدا في بيت عمة سارة
اميرة في محادثة
اميرة :يابنتي والله كويسة انا
ايه اللي خلاني اقع بلساني واقولك
.....:بالله عليكي يااميرة
متخبيش عليا هي كويسة
اميرة (بملل):والله العظيم كويسة وكانت
لسه قاعدة معايا امبارح
بس التحاليل دي مجرد شكليات مش اكثر
.......(يشكـ):طيب هحاول اسدقك
بس قوليلي مكلمتكيش
عني خالص من ساعة ماجت
اميرة (تنهدت بارتياح) :وقالت
في نفسها (الحمد لله غيرت الموضوع)
وقالتلها ريم اعقلي شويه
احنا مش كنا خلصنا من الموضوع ده
ريم:والله بحاول يااميرة
وانتي اكتر واحده عارفة انا حاسة بايه
اميرة(في نفسها:والله هي تعبانه
اكترمنك كفايه مشكلتها الجديدة)
وقالتلها: عارفة ياحبيبتي
والله بس سدقيني كده احسن
ريم : عارفة بسـ(قاطعتها اميرة
اللي اتلقت مكالمة من مامتها )
معلش يارورو ماما
عالوايتنج هرد عليها واكلمك تاني
ريم : اوك ياحبيبتي باي
اميرة :باي
وقفلت اميرة وردت على مامتها
ستوووووووووب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طبعا بتقولوا ايه اللي حصل دلوقتي انا اقلكم
ريم دي تبقا صاحبة سارة
اللي ظهرت في اول بارت
وهي كمان تبقا صاحبة اميرة
وكمان قريبتها من ناحية الاب
ريم لما اتعرفت على سارة
اتقربوا لبعض جامد وبقوا اكثر
من اصحاب وبعدين ريم بدات
تحس بشئ غريب تجاه سارة
يعني اعجبت بتصرفاتها الصبيانية
وحركاتها واسلوبها وفي نفس
الوقت ادبها وتدينها بس طبعا
ريم بنت متدينه برضه واللي
ماكانتش تعرفه ان سارة بتبادلها
نفس الشعور لكن هما الاتنين
قررو يتجنبوا بعض بشتى
الطرق لانهم عارفين ان الدين
والمجتمع بيحرموا هذه العلاقات
فبقت كل تعاملاتهم في اضيق الحدود
وكانت كل واحده بتعرف اخبار
التانيه عن طريق اميرة وطبعا
كل واحدة متعرفش
ان التانية بتسال عليها اميرة
نررررررررررررررجع تاني للواقع ــــــــــــــــــــــ
عند سارة كانت سرحانه
في اللي حصل معاها
كل السنين دي وبتفكر في ريم
اللي كانت كل ما تقعد معها
تتمنى لوكانت فعلا ولد
وتقعد تتخيل وهي ولد
وعايشه هي وريم مع بعض
في حياة سعيدة نزلت دمعه
من عيونها بدون شعور
ولكنها سرعان
ما مسحتها قبل ان يراها احد
بعد ساعات من الانتظارالمميت
طبعا عارفين نظام المستشفيات
الحكومية دخلو الى الطبيب
ولكن الوالدة طلبت من سارة
الانتظار في الخارج ودخلت
وحكت الى الطبيب القصة
وبعد ان اخذوا موعدا للتحليل
وجدو انه بعد ثلاثة اشهر
فقد كان هناك ضغوط كبيره
على هذاالقسم خرجو ساخطين
على هذا المشفى
واتجهو الى معمل خا ص قريب
وبرغم من ثمنه الباهظ فقد فضلوا
ان يجروه هناك على الانتظارالمذل
وبالفعل سحبو منها عينا ت الدم
وعادوا الى المنزل وما ان وصلت
البيت حتى صعدت غرفتها وغطت
في نوم عميق حتى بدون ان تبدل ملابسها

استيقظت في الساعه 5.30 وهمت بالخروج
لكنها سمعت والداها يتحدثان مع بعضهما
الام:انا مش عارفه ايه هتكون ردة فعلها لو
عرفت
الاب:داقضاء ربنا يام سارة وبعدين لسه التحاليل مظهرتش
تفائلي بالخير
الام:تحاليل ايه مهو كل حاجه واضحة اهي
الدكتورة قالتلي التحليل مش هيغير حاجه مجرد اجراء
الاب :ــــــــــــــــــــــــــــــ
الام: يعني لازم بنتك تعرف دي حياتها وهي اللي لازم تختار
يتعيش كده زي ماهيا بس هتفضل طول عمرها لوحدها
ياامـــــــا تبقـــــــا.............
كفايه كده تعبت استنو البارت الجاي
وياريت تردو مش تتفرجو بس علشان حرام يعني
  #5  
قديم 03-10-2014, 01:48 PM
 
السلام عليكم

الروايه رائعه جدا جدا ...وانا متحمسه حيل

اعتبرني من المتابعين

وخبرني اذا كملتها

واذا ممكن استعجل في تنزيل البارت

في أمان لله
 

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هروب النفس !! شريره قصائد منقوله من هنا وهناك 4 04-09-2014 09:14 PM
هروب(بقلمى) shebir نثر و خواطر .. عذب الكلام ... 5 12-06-2012 04:23 PM
هروب بلا عوده ضوء الحب أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 7 04-04-2011 07:13 PM
هروب الفتيات ... بــو راكـــــان حوارات و نقاشات جاده 4 04-23-2010 03:04 PM
اخطر هروب من االبدرسة Akrad نكت و ضحك و خنبقة 14 02-25-2010 02:41 PM


الساعة الآن 09:35 AM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO
شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011