عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيـون القصص والروايات > روايات طويلة > روايات و قصص بالعاميه

روايات و قصص بالعاميه قصص و روايات باللهجه العاميه

Like Tree96Likes
 
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #26  
قديم 04-13-2014, 07:44 PM
 
حلووو كثييير
__________________
  #27  
قديم 04-14-2014, 05:03 PM
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

البارت الثامن (الحــــقـــيــقة اـلــمـــرة )

مؤلم حقا انك من بعد ان تهدم احلامك وتجرب الالم ثم تقف على قدميك من جديد وتنسج الاحلام من جديد تجد نفسك تسقط ثانية واحلامك تتبخرامام عينيك هذا حقا مؤلم

اتصل عليه ياعم خليه يجيلنا هذا كانت جمله احمد لبسام ليرد عليه الاخر
بسام :اصبر ياعم انت انا مسيطر بقولك
احمد :ياعم اتنيل بقه بلا مسيطر بلا بطيخ قعدت تقولي مسيطر وتزيط فوق دماغي لما توهتنا بقالنا ساعه عمالين نلف في اووم المستشفى وبنرجع لنفس المكان انا غلطان اني مشيت وراك من الاول
بسام (بهدوء مستفز):هدي نفسك يابو حميد لايجيلك ضغط ولاسكر ولا جلطة تخطفك من وسطينا واللي بيتخطفو الايام دي الشباب اللي زي الورد اللي زيك
احمد :يابرودك يااخي متتصل يابني عليه خليه ينزل ياخدنا بدل اللف ده
بسام :خلاص ياعم هتثصل تهدا انتا بس
احمد :يارب ارحمني
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
جالسة في غرفتها بهدوء غريب رغم ماتخفيه بداخلها من براكين مستعره حزنا وغضبا وحيرة ومشاعر اخرى كلها تتفجر داخلها
.....:مش ممكن اخويا طب ازاي يعني الانسان الوحيد اللي حبيته وكان نفسي اكمل حياتي معاه يطلع محرم عليا انا لحد دلوقتي مش قادرة استوعب الموقف
نسيبها تستوعب براحتها ونجيلها لما تهدى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،
اوكي اوكي نازلكم سلام
....:انتا نازل تحت يايوسف
يوسف: ايوه عايز حاجه من تحت
....:اه كنت عاوز الدوا دا من الصيدليه اللي قدام المستشفى
يوسف:اوكي
....:متشكر يابني
يوسف:العفو ياعم الحاج
اخذ الورقه من يده وتوجه الى خارج القسم وبينما هو خارج من القسم هناك من كان في طريقه للدخول في عجله فلم ينتبه للشخص الخارج فارتطم به ولم يكن الشخص سوى يوسف نفسه ولكن نظرا لجسمه فلم يتاثر بينما الشخص الاخر سقط ارضا او لنقل سقطت بسبب سرعتها وقوة الارتطام وقف يوسف يناظرها بملامح خاوية ولم ينطق بكلمه بينما هي كانت تتالم بسبب قوة الوقعه
الفتاه :ايييي مش تحاسب يا.....بترت عبارتها الاخيرة عندما راته وسرحت في ووجهه قليلا ولكن مااخرجها من سرحانه كلماته حيث قال لها
يوسف:لوسمحتي
البنت(تذكرت الموقف):انت مش تحاسب وانت ماشي
يوسف(باستهزاء واضح):حاضر المرة الجايه ان شاء الله
البنت :انت بتهزر حضرتك
يوسف:لا ....بهرج ..........انتي اللي غلطانه وبتزعقي كمان (بجديه) ابعدي عن طريقي
البنت :انت قليل الذ.....بترت عبارتها عندما رئت نظراته الحادة تجاهها وابتعدت عن طريقه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،
احمد :فينه دا اتاخر اوي
بسام :لاتعليق
احمد : رن عليه تاني
بسام :...........(نو كومنت)
احمد :يا.... اهو جه اهه
بسام :لا متقلش ما شاء الله عليك نبيه
احمد :هاهاها ضحكت اهه
بسام :مين طلب منك تضحك على فكره بتحطو نفسكو في مواقف بايخااااااااه
يوسف :ازيكو يا كتاكيت ياحبايبي كنتو تايهين لا حول الله
بسام لاحمد :انبسطت دلوقتي علشان كده مكنتش عاوز اكلمه اهو هيزل انفاسنا بقه
يوسف:تؤ تؤتؤ عيب عليك يابيسو انت تعرف عني كدا
بسام : عيب عليك انتو ياسوسو دا انتا ابو كده
يوسف (بغضب ):ميت مره اقلك متقليش ياسوسو
بسام :وانا ميت مره اقولك متقوليش يابيسو
يوسف (يحاول السيطره على غضبه ): طيب تعالو يلا هجيب حاجه من الصيدله دي ونطلع
بسام :يلا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
نرجع تاني لبطلتنا ريم وهي على نفس جلستها
ااااااااااه خلاص بس هو عنده حق دا امر واقع ولازم اتاقلم معاه ثم ارخت جلستها واسندت راسها على حافة السرير تسترجع ما حصل معها في البارحه
لنعود معها لنعلم نحن ايضا ما حدث بالتفصيل في محادثتها مع اختها
ريم :يبقا ايه؟
حلا :يبقا اخوكي في الرضاعه يعني محرم عليكي
ريم (بصدمه):ها
حلا :اللي سمعتيه
ريم :اخويا ازاي يعني وماما مقلتليش حاجه زي دي ولا بابا
حلا :لان بصراحه بابا ميعرفش
ريم :نعم ؟؟؟ ميعرفش ازاي يعني
حلا :لان ايامها باباكي كان مسافر ايامها ومامتك ضعفت ايامها ورضعته من غير ما تاخذ اذنه
ريم :ــــــــــــــــــــــــ
حلا:انا عارفه انك مصدومه دلوقتي بس لما تهدي وتستوعبي اللي قلتهولك انا هحكيلك كل حاجه بالتفصيل
ريم:ـــــــــــــــــــــــــ(لاتعليق)
لنسرع الاحداث بضع ساعات في المحادثه الموعوده
يوسف :ريم مالك في حاجه
ريم :ـــــــــــــــــــــ
يوسف :رييييييييييييم
ريم (بصوت مخنوق من البكاء):يوسف
يوسف :ريم انتي بتعيطي
ريم :يوسف اسمعني ارجوك
يوسف :طيب تمام سامعك
ريم :،،،،،،،،،،،(حكتله كل اللي حصل)
يوسف:ـــــــــــــــــــــــ
ريم :يوسف انت معايا
يوسف:ـــــــــــــــــــــ
ريم:يوسف رد عليا

يوسف :ها علشان كدا انتي كنتي بتعيطي
ريم :انت شايف ان الموقف ميستحقش العياط
يوسف :لا مش قصدي بس انتي لما تعيطي في حاجه هتتغير لا فمتعيطيش واسمعيني
كان يحاول ان يهدئها وهو نفسه الى الان لم يستوعب الخبر :بصي ياريم انتي مؤمنه وعارفه ان ربنا ليه حكمه في كل حاجه سواء عرفناها دلوقتي او بعدين فاحنا هنعرفها فمتندميش على أي حاجه مش يمكن كان غير الموضوع كانت حصلت حاجه تانيه فرقتنا للابد عالاقل انتي دلوقتي اختي ومفيش احسن من كده منزله بعد امي فمتندميش على حاجه لان دا امر واقع ولا نتاقلم مش نقعد نبكي عليه (تنهد تنهيدة الم )اوكي هسيبك دلوقتي تفكري في كلامي كويس وعايز بكره اكلم ريم القديمه ماشي
ريم :يوسف
يوسف: نعم
ريم :انا متشكره اوي سدقني كلامك ده ريحني اكتر بكتير مما تتخيل
يوسف :ماشي ياستي اسيبك انا بقا دلوقتي
ريم :اوكي مع السلامه
يوسف :سلام
عادت من ذكرياتها وابتسكت رغمت عنها عندما تذكرت مواقفها معه تنهدت بقوه تم قامت وخرجت من الغرفه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،
بسام ازاي الكلام ده وازاي يعني رضعتك من غير ماتقول لجوزها
يوسف (تنهد بالم ) :هو دا اللي حصل وبيني وبينك كدا احسن لاني اصلا مش عاوز اظلمها معايا ومظنش اصلا اني لو فكرت اتقدملها اهلها هيوافقو
بسام :ايه يابني التشاؤم دا مش تخليك متفائل كدا وبعدبن عمي كمال مش من النوع ده
يوسف (ابتسم بسخريه ) :أي نوع مفيش اب في الدنيا هيرضا يجوزبنته لواحد حالته زي حالتي وغير كده (تنهد بالم)عمره ماهيخلف ولا هيسمع كلمة قالها بالم ثم نزلت دموعه بسرعه
ملحوظه :بسام يعتبر اعز اصحاب يوسف وكاتم اسراره وهو الوحيد اللي شاف دموعه حتى مامته وباباه عمرهم ماشافودموعه
وضع بسام يده على كتف يوسف ثم قال: يعني هو دا السبب اللي غيرك المده دي
اومايوسف راسه بالايجاب ولم يتكلم
بسام :بص يايوسف انا مش هكدب عليك واقول اني حاسس بيك ولا هقول عليك انك سلبي لاني عمري ماجربت الموضوع ده لكن اللي هقولهولك ان انت مش يوسف اللي اعرفه يوسف اللي اعرفه كان بيواجه كل مشاكله بابتسامه
رد عليه يوسف قائلا :لان كل المشاكل اللي قابلتني كان عارف ومتاكد انها مهما طولت هتنتهي في يوم من الايام الا المشكله دي المشكله دي كسرتني يابسام عارف يعني ايه اني اعيش عمري كله من غير مااجيب طفل واشوفه بيكبر قدامي وبيقولي يابابا انا معاك اني قابلت مشاكل كبيره يعني زي اني اعيش 12سنه على اني بنت وفي الاخر اكتشف اني ولد واني اقعد 6سنين بتعذب وبلف عالمستشفيات وعمال اعمل فب عمليات واللي تنجح واللي تفشل وكل ده اثر على دراستي من بعد ما كنت بطلع الاول بقيت بنجح بالعافيه دا ان ماطلعتش بكام ماده كده بس سدقني مفيش مشكله من دول دمرتني زي المشكله دي
كل هذا يدور في الداخل بينما كان احدهم مارا بجانب الغرفه وسمع ما كان يدور بالداخل وصدم مما سمعه ولكن اكثر ماصدمه او بالاصح صدمها انها راته يبكي فهي لم تتخيل ابدا ان ترى هذا الجبل ينهار وبالتاكيد لم يكن هذا المار سوى ساره التي نزلت دموعها ليس شفقة عليه بل حزنا لحزنه هو ثم استدارت وعادت الى الغرفة مرة اخرى

ستوووووووووووووووووووووووووووب


ايه رايكم في البارت؟؟؟؟؟؟؟
da ra and ـ قَـمر like this.
__________________
في هذه اللحظةاذا رأيت الموت مقبل الي فسأبتسم فقط ثم افتح يدي على اوسعهما مرحبا ...ليس الامر انني يئست من حياتي ...ولكني اشتقت لارى ماهو افضل بعد "...موتي..."‏‎

روايتي الاولى

اعتقد انني احبك سيد زومبي

[روايتي الثانية
مواجهة ام هروب
  #28  
قديم 05-01-2014, 09:28 AM
 
.




واااااااااااو بارت رهيب


بجد أبدعت

تم التقييم


انتظر القادم

في أمان لله


.
da ra and MŖ_kąkąşħį like this.
__________________
  #29  
قديم 05-04-2014, 04:03 PM
 
مرحبا
روايتك اعجبتني جدا
روايه محزنه جدا حقا
اتمنى ان تكملها
وابعث لي البارت القادم لو سمحت
MŖ_kąkąşħį and da ra like this.
__________________
وكأن السماء تعلم بحزني وبكائي فبكت معي كي لا تشعرني بأني وحيده
  #30  
قديم 05-19-2014, 07:08 PM
 
السلام عليكم انا سعيد جدا بالتفاعل مع الرواية حتى لوكان بسيط انا ان شاء الله هكمل الرواية بس اناحاليا في فترة امتحانات وهخلص السبت وان شاء الله هعوضكم عن التأخير اول مااخلص
da ra likes this.
__________________
في هذه اللحظةاذا رأيت الموت مقبل الي فسأبتسم فقط ثم افتح يدي على اوسعهما مرحبا ...ليس الامر انني يئست من حياتي ...ولكني اشتقت لارى ماهو افضل بعد "...موتي..."‏‎

روايتي الاولى

اعتقد انني احبك سيد زومبي

[روايتي الثانية
مواجهة ام هروب
 

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هروب النفس !! شريره قصائد منقوله من هنا وهناك 4 04-09-2014 09:14 PM
هروب(بقلمى) shebir نثر و خواطر .. عذب الكلام ... 5 12-06-2012 04:23 PM
هروب بلا عوده ضوء الحب أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 7 04-04-2011 07:13 PM
هروب الفتيات ... بــو راكـــــان حوارات و نقاشات جاده 4 04-23-2010 03:04 PM
اخطر هروب من االبدرسة Akrad نكت و ضحك و خنبقة 14 02-25-2010 02:41 PM


الساعة الآن 12:41 AM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO
شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011